Blogs 19/06/2012

#MicrosoftSurface i la difícil consolidació dels dispositius híbrids

3 min
#MicrosoftSurface i la difícil consolidació dels dispositius híbrids

Aquesta matinada Microsoft ha presentat un nou dispositiu, per al qual, probablement, queda curta la designació detauleta tàctil. Després del triomf de l'iPad d'Apple, que encara és vist per un sector ampli de consumidors com la tauleta per antonomàsia, han proliferat un nombre ingent de màquines de característiques i prestacions similars. En aquest context de màxima competència, les marques pugnen no només per aconseguir el màxim nombre de vendes possible dels seus productes respectius sinó per ocupar nous nínxols de mercat amb aparells amb funcionalitats que vagin més enllà del que brinda la competència. Però, tot i les seves bondats, aquests nous ginys híbrids ho han tingut complicat fins ara.

En mercadotècnia rep el nom de nínxol de mercat la demanda potencial d'un sector determinat d'usuaris que no troba satisfacció a unes necessitats particulars dins d'un segment de mercat concret. En el cas del mercat de les tauletes tàctils, per exemple, hi ha una fracció de consumidors entre els que em compto per als quals aquests aparells queden a mig camí d'allò que els caldria per tal que els consideressin no ja simplement útils sinó fins i tot imprescindibles.

Les tauletes són computadores portàtils, lleugeres, concebudes per a la reproducció multimèdia, la navegació web, la lectura i capaces d'executar un bon nombre de videojocs, cada cop més espectaculars i elaborats; encara que puguin incorporar perifèrics no inclouen de sèrie altres dispositius d'interfície que la pròpia pantalla tàctil. En general es tracta d'ordinadors més indicats per a l'ús recreatiu que no per a l'ús professional, doncs. Aquestes peculiaritats fan atractives les tauletes tàctils per a un públic nombrós però no acaben de satisfer els qui requerim major potència, major capacitat d'emmagatzematge o possibilitat d'editar documents amb la mateixa facilitat que hom ho pot fer des d'un ordinador portàtil.

Al marge de l'eventual aparició de complements que puguin augmentar les qualitats tècniques de les tauletes tàctils, han emergit alguns nous ginys que en reuneixen les prestacions més destacades i n'ofereixen d'altres que aproximen aquests aparells als portàtils, subportàtils, netbooks i ultrabooks. A Ara VaDeJocs hem destacat ginys multifunció pioners, com l'Eee Pad Transformer TF101, el Transformer Prime i el Padfone, tots tres aparells d'Asus, o el Solana, de Novero.

Tot i que aquestes propostes són conceptualment magnífiques i resulten seductores, els dispositius híbrids no han acabat de triomfar, fins ara no s'han estandarditzat (no han configurat un model) ni s'han popularitzat (no han estat adquirits de forma prou massiva), com sí que ha passat abans amb les tauletes tàctils i amb tots aquells ginys que s'emmarquem inequívocament en una gamma concreta d'aparells. Microsoft Surface és una proposta arriscada, per tant.

Convé fer notar que Microsoft no ha volgut presentar aquesta novetat en el marc de la recentment clausurada Electronic Entertainment Expo 2012, tot i el paper d'SmartGlass i la possible connectivitat del nou maquinari amb Xbox Live (de moment no confirmada), cosa que subratlla el perfil eminentment professional de l'aparell per damunt de les seves funcions recreatives -segurament també significatives, d'altra banda. De fet, Microsoft presenta dues versions del Surface: una versió més lleugera que funciona amb el sistema operatiu Windows 8 RT (processador ARM) i una altra de més potent i que funciona amb Windows 8 Pro (processador Intel). Tot i que totes dues modalitats duen teclat incorporat, aparentment la primera és més aviat una tauleta i la segona és més aviat un ultrabook, però si ens hi fixem amb deteniment és clar que totes dues són, alhora, quelcom més, ja que incorporen aspectes característics d'altres gammes de dispositius informàtics diferenciats.

Segons l'economista i especialista en màrqueting Philip Kotler, el nínxol de mercat ideal és aquell que té la dimensió adequada per ser rendible. A falta de conèixer el preu de la Microsoft Surface -un factor que podria afectar significativament la seva penetració, en els propers temps veurem si hi ha prou consumidors que consideren que es tracta d'un producte que satisfà les seves necessitats i estan disposats a adquirir-lo. Podria tractar-se de la consolidació d'un nou segment de mercat o de l'enèsim intent per part de Microsoft d'emular les fites d'Apple, una empresa que ha aconseguit en diverses ocasions trobar la gallina dels ous d'or.

stats