Fita assolida!

Joan-Albert Ros

Fem-ho divertit. Gamifiquem!

Fem-ho divertit. Gamifiquem! Zoom

Fem-ho divertit. Gamifiquem!

Ens lliurem amb passió a l’entreteniment perquè jugar ens agrada. Gamificar (de l’anglès game) és mirar de convertir quelcom aparentment pesat en atractiu a través del joc. Aquesta tendència en auge consisteix a incorporar elements, mecàniques i dinàmiques de joc a activitats i àmbits que no són de naturalesa lúdica, amb l’objectiu de beneficiar l’experiència dels participants i d’incrementar-ne l’esforç i la implicació.

Zoom

La setmana passada parlàvem de jocs seriosos i hi ha qui els equipara a la gamificació, però mentre que és cert que, com vam veure, es pot dir que els jocs seriosos miren de fer més divertida i accessible una experiència d'aprenentatge, educativa, terapèutica, de promoció o d'investigació a través de videojocs, la gamificació aplica el disseny de jocs al món real, fora del marc estricte de l'oci electrònic, amb objectius seriosos que poden no ser evidents per a qui participa en l'experiència.

Zoom

Hi ha qui defensa que tot es pot gamificar. Hi ha artistes que han treballat per implicar els espectadors de la seva obra en activitats lúdiques com a part d'una proposta de creació. Segurament veurem properament com es multipliquen les iniciatives per ludificar el comerç i convertir, per exemple, la visita al supermercat en quelcom més entretingut. També a les escoles i als museus hi ha intents de convertir en un joc l'aprenentatge i l'educació. Si un malalt s'enfronta a un tractament pesat potser es pot fer un esforç per fer menys feixuga la seva recuperació a través del joc i, doncs, gamificar la salut. En principi practicar esport és una activitat que té un component lúdic, però com saben els bons entrenadors també es pot gamificar la preparació física per aconseguir que els esportistes s'hi entreguin amb més ganes. Si les empreses es decideixen a aplicar components lúdics en la resolució de tasques en principi poc atractives i gamifiquen la feina, molt probablement aconseguiran millorar els seus resultats. Segur que milloraria la taxa de reciclatge si la visita a la deixalleria fos menys avorrida o si ens sentíssim premiats per dur les ampolles de vidre o les llaunes al seu contenidor respectiu. Es pot gamificar el disseny i fer que fins i tot els productes més convencionals semblin més atractius. I molt segurament el dia en el que l'administració es decideixi per fi a gamificar la burocràcia veurem com la gent esperarà amb ganes el moment de presentar la declaració de la renda o de renovar el carnet d'identitat.

Zoom

La companyia Gartner, dedicada a la consultoria en investigació de tecnologia de la informació, ha pronosticat que el 2015 més del 50% de les organitzacions que administren processos d'innovació els gamificaran. Tot i que Gartner se centra sobretot en l'arquitectura empresarial i en les oportunitats de negoci derivades de la gamificació en aquest camp, volem fixar-nos en els quatre mitjans a través dels quals el seu estudi identifica la introducció de mecàniques de joc. Abans que res, com que al món real triguem a aconseguir una compensació per la nostra feina, quan gamifiquem quelcom és necessari accelerar els cicles de retroalimentació. També convé simplificar, els objectius i les regles de joc han de ser clars i fàcilment comprensibles. Per tal que la gamificació sigui reeixida hem de saber involucrar els jugadors per aconseguir la seva participació, per això l'explicació de l'activitat ha de ser convincent. I finalment, cal que les tasques siguin un repte però que alhora resultin assolibles.

Zoom

D'exemples de gamificació n'hi ha nombrosos i en tota mena de camps. Foursquare és una aplicació que ha esdevingut molt popular que consisteix aplicar la geolocalització a les xarxes socials i que, a més de servir als seus usuaris per comunicar als nostres amics on som, permet als establiments de premiar la fidelitat dels clients, de manera que pot convertir la visita a un restaurant en un joc, per exemple. The Fun Theory és una iniciativa de Volkswagen que té com a leitmotiv millorar el comportament de les persones a través de la diversió, sigui per aconseguir un benefici personal, per a la societat o per al medi ambient, han dut a terme accions tan il·lustratives com convertir una escala en un teclat de piano per incrementar el nombre de persones que trien les escales convencionals per comptes de les escales mecàniques. Els usuaris de PlayStation Vita poden descarregar gratuïtament una aplicació anomenada Wake-Up Club, que fa que llevar-se quan sona el despertador ens serveixi per aconseguir trofeus, competir amb els nostres amics i que matinar, en definitiva, esdevingui un joc.

Per conèixer millor la gamificació entrevistarem properament Oriol Boira, creador de videojocs del Club Super3 i professor de l’assignatura Creació de Videojocs per a Multimèdia del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la UPC.