Fita assolida!

Joan-Albert Ros

Entrevista a Lidia Pitzalis, relacions públiques d'Xbox 360

Entrevista a Lidia Pitzalis, relacions públiques d'Xbox 360 Zoom

Entrevista a Lidia Pitzalis, relacions públiques d'Xbox 360

Com podeu llegir a la nostra secció d'actualitat, hem visitat el 29è Saló Internacional del Còmic de Barcelona, un certamen que transcendeix el propi mitjà que li dóna nom i en el qual la videoconsola de Microsoft té enguany una presència destacada, amb un estand impressionant que és un dels reclams més poderosos de la Fira. Allà havíem concertat una cita amb Lidia Pitzalis, relacions públiques i conductora d'esdeveniments d'Xbox 360 a Espanya, a qui hem entrevistat en exclusiva per a Ara VaDeJocs.

Zoom

Pitzalis és menuda, molt afable, cordial i enèrgica. Un judici precipitat podria induir l'observador a considerar el seu tarannà una deformació professional. Després d'una estona parlant-hi, no obstant, resulta prou obvi per a qualsevol que l'escolti que potser en la seva personalitat hi tenen més a veure els seus orígens que no la seva formació i la seva tasca: és nascuda a Itàlia i d'origen grec.No esquiva cap pregunta, però quan burxem massa ens demana que esperem a les properes dates importants per a la indústria dels videojocs, les cites obligades que tothom té ben presents. Si insistim ens frena, amb un somriure, però amb fermesa. Es nota que sobre alguns temes li agradaria explicar-nos més. Juga amb habilitat els seus trumfos i li costa de mossegar-se la llengua quan parlem de segons quins títols que ha pogut provar i que l'han impressionada. També es fa evident que l'apassiona la seva feina. Tot seguit trobareu transcrita la conversa que hem mantingut amb ella.

Zoom

VDJ:Quan s'actualitzarà la interfície d'Xbox 360 que permetrà als usuaris controlar Kinect per mitjà de comandaments de veu? Teniu previst d'afegir-hi alguna nova funcionalitat o aplicació?

LP: Bé, com sempre, ens és impossible anunciar novetats que no les hagi donades a conèixer ja la pròpia companyia, tot i que, com sabeu, està previst que més endavant el reconeixement de comandaments de veu formi part de l'oferta actual de Kinect. De fet, acostumem a actualitzar un parell de cops anys, com a mínim, l'entorn d'Xbox Live!, per tal que creixi i que integri un nombre de funcionalitats cada vegada major. Els qui van adquirir la nostra videoconsola en el moment del seu llançament recordaran que llavors la interfície amb prou feines reunia una desena part de tot el que avui hi trobem. Fa dos anys, per mitjà d'una d'aquestes actualitzacions del dispositu, vam canviar radicalment l'aparença, el nombre, l'ús i les funcions dels menús. Més endavant, per descomptat, hi haurà grans novetats. Però serà a partir de l'Electronic Entertainment Expo de Los Angeles d'enguany que començarem a marcar dates al calendari per a posar en pràctica tota aquesta sèrie de canvis i innovacions.

Zoom

VDJ:A la Tokyo Game Show de l'any passat es van anunciar cinc jocs en desenvolupament per a Kinect però poca cosa més n'hem sentit. Què ens en podries explicar?

LP: Són, en general, de títols dels que s'ha custodiat gelosament qualsevol informació, perquè es tracta de jocs que tenen presentació programada per a l'E3. Puc dir que no veig l'hora de poder-los provar personalment: n'he vist vídeos demostratius i he assistit a partides d'Steel Battalion i de Rise of Nightmares que m'han al·lucinat i m'han impactat. Crec que Rise of Nightmares, per exemple, sorprendrà molt; preparem-nos per a sentir por, perquè és un videojoc de terror que farà experimentar als jugadors unes sensacions que no havien pogut viure encara amb Kinect... Fins ara.

VDJ:De fet, això interessa a molts jugadors... Per ara Kinect sembla pensat per a un públic molt ampli, no coneixem encara títols dirigits al jugador tradicional, més exigent, que s'interessa per uns productes concrets, potser més enfocats a l'acció.

LP: Naturalment. No tenim cap intenció de descuidar aquest públic. He fet referència a Steel Battalion, i no se m'acut un títol més hardcore: va ser llançat acompanyat d'un comandament de 200 €, concebut originalment perquè, en cas que la nau que pilotàvem fos abatuda, poguéssim colpejar-lo fortament per a ejectar la cabina, un impacte que podia inutilitzar el perifèric. Afortunadament, Capcom, amb bon criteri, va canviar d'idea i va aparcar la possibilitat que el comandament fos d'un sol ús. A ningú no hagués fet gràcia quedar-se sense una joguina tan cara, i menys en el transcurs d'una partida! [Riu].

Zoom

VDJ:Kinect és bastant acurat, però durant els mesos que ha estat a la venda han sorgit rumors sobre una millora de la precisió del dispositiu. Pots aclarir-nos res sobre això?

LP: Jo crec que tot el món, i especialment la crítica especialitzada, ha estat exigent i ha analitzat al detall i amb molt de criteri el perifèric, i la resposta que hem obtingut, majoritàriament, és la d'una enorme sorpresa davant de la seva precisió. Crec que ja no hi ha ningú que parli de retard significatiu en la resposta. Hem demostrat que quan estàs jugant la sensació és que la resposta és increïblement ràpida. De totes maneres, evidentment, això és només el començament. Com succeeix amb qualsevol tecnologia, estem constantment treballant per a mirar de millorar-la i ampliar les seves funcionalitats. Han transcendit algunes informacions relatives a les patents associades al dispositiu i haureu pogut comprovar que fins i tot es parlava de la lectura del moviment dels dits, per a aplicacions que fossin capaces d'interpretar la llengua de signes emprada pels sords. Per descomptat, no hem anunciat oficialment encara res respecte d'això, però el registre de patents similars dóna a entendre que els usos de Kinect són prou amplis. Estem concentrats en el desenvolupament i l'optimització profunda del programari, cosa que en un futur comportarà tota mena de novetats interessants.

VDJ:Quan parlem de deu milions de Kinect, es tracta de vendes al consumidor o a establiments distribuïdors? En cas que es tracti d'una estimació relativa únicament a la venda en tendes, existeixen dades sobre la penetració real del perifèric? O efectivament estem parlant de l'impacte del dispositiu en relació amb l'adquisició per part de l'usuari final?

LP: Sí, efectivament, aquestes dades es refereixen a la penetració a llars, es tracta de la base instal·lada, ja. Kinect és un producte d'electrònica de consum que ha assolit un rècord Guiness, ja que ha aconseguit arribar a aquesta xifra en un temps inusualment breu, d'ençà del moment en el que el vam posar a la venda, i hi ha arribat fins i tot abans que iPhone o iPad. I no oblidem que es tracta d'un perifèric, no pas d'un dispositiu autònom.

Zoom

VDJ:Dediquem un article a les impressions sobre el mode multijugador de Gears of War 3, de manera que no et demanarem precisions ara sobre els aspectes més tècnics, que allà desgranem, i ens centrarem en el que no podem conèixer a través de la beta. És evident que existeix una gran expectació sobre els fets que narrarà el nou lliurament de les aventures de Marcus Phoenix i Dominic Santiago. Gears of War 2 acaba amb una frase del pare de Marcus, pots avançar-nos quin paper jugarà en el desenvolupament de la història? Ens acompanyarà en la lluita contra els locust? Finalment el coneixerem, oi?

LP: No podem ni volem espatllar cap de les possibles sorpreses de l'argument del joc... És curiós, pocs cops passa que un videojoc o una saga tan i tan centrats a l'acció tinguin una història que enganxi tant i que interessi tant als jugadors. Va succeir, en bona mesura, ja en el primer episodi, encara més amb el segon, amb tantes expectatives sobre l'apartat tècnic com preguntes per part dels fans sobre l'argument, perquè ja hi començava a haver un bon nombre de caps per lligar. Davant d'una tercera entrega això s'està accentuant encara més. És obvi, ja heu pogut veure-ho a la pròpia beta multijugador, que el paper d'Anya serà més important, s'involucrarà personalment en la lluita. Cliff Bleszinski i el seu equip cuiden molt tots els aspectes de la història. Sorprendrà, perquè ens reserven un final èpic. Els personatges són importants, tots tenim els nostres favorits, i cadascun d'ells té una personalitat ben definida. Ja des del primer vídeo promocional heu vist que en Dominic després dels esdeveniments de Gears of War 2 ja no és ben bé qui era. De fet, davant de tantes qüestions relacionades amb la sort que correran els nostres protagonistes, hem creat un concurs en el que, durant els dies del Saló, podreu participar els qui proveu la demostració del mode multijugador. Només heu de respondre com creieu que conclourà la tercera i darrera part de les aventures d'en Marcus i en Dom.

Zoom

VDJ:Epic i Microsoft s'han caracteritzat amb aquesta saga per escoltar les peticions dels fans. El mode multijugador del segon joc ja reunia un gran nombre de modificacions respecte del primer, en atenció a les observacions dels jugadors. Què és el que més heu tingut en compte aquest cop, en base a allò que el públic us ha fet arribar després de Gears of War 2?

LP: Servidors dedicats. Els modes multijugador del primer i del segon joc ja eren espectaculars, la faceta online de Gears of War 3 es mereixia una atenció a l'alça del suport amb el que compta el títol per part dels seus devots. Així que, per a nosaltres, oferir servidors dedicats ha estat molt important. Hi ha d'altres novetats, que anirem donant a conèixer de mica en mica. Però també heu pogut començar a entreveure'n algunes. Per exemple, les armes noves, o les millores en els escenaris, que incorporen elements destructibles que poden convertir-se en trampes i que permeten que se'n faci un ús estratègic.

VDJ:El joc comptarà amb una “Epic Edition”. Pots fer-nos cinc cèntims de què inclourà aquesta edició?

LP: No hem anunciat encara cap detall sobre aquesta edició per a col·leccionistes, i us farem esperar encara una mica. Només puc dir que serà l'edició més gran de totes les que acompanyin el llançament del joc.

Zoom

VDJ:Sobre quins jocs exclusius per als usuaris del comandament tradicional podem esperar properament anuncis, al marge de Gears of War 3 i Forza 4?

LP: Mai no podem fer anuncis fora dels plaços establerts per la companyia. Gears i Forza no són poca cosa, però puc avisar-vos que hi ha jocs presentats a l'E3 de fa dos anys sobre els que aviat podríem sentir nous detalls. Ja he mencionat Steel Battalion i Rise of Nightmares... Per ara no puc ser més específica, em sap greu.

VDJ: I probablement tampoc no podràs revelar-nos res sobre aquest altre afer: Hem de dir-te que frisem per saber-ho tot sobre una possible nova entrega d'Alan Wake.

LP:[Suspira] Precisament, l'any passat em trobava per aquestes dates a Barcelona amb el nostre estimat Sam Lake, que va viatjar fins aquí per a donar-nos suport en la promoció del joc. Havia de tornar al seu país amb urgència perquè tenia programada una entrevista a la televisió finlandesa i va trobar-se amb molts problemes per a trobar un vol que el tornés a casa, per culpa del núvol de cendra del volcà Eyjafjalla... Què puc dir-vos? Jo també estic impacient per saber més coses sobre aquest tema! M'encanta Alan Wake!

VDJ: Fa poc va filtrar-se un vídeo d'ús intern de Forza 4, en el que es parlava de més de vuitanta fabricants, gràfics espectaculars, multijugador per a setze jugadors, suport per a Kinect... Quan en sabrem oficialment alguna cosa? Pots confirmar cap aspecte de tot el que aquell muntatge avançava?

LP: Haureu de disculpar-me... En realitat es tractava d'un document d'ús intern de la companyia i hem tingut alguns problemes legals perquè ha estat filtrat i divulgat i no comptàvem amb els drets de la peça musical que acompanyava les imatges. Hem sol·licitat als qui han enllaçat el vídeo que no segueixin difonent-lo. Per totes les preguntes que està suscitant veig que ha generat un enorme interès.

Zoom

VDJ:O sia que tampoc no ens confirmaràs si aquella xifra de més de vuitanta marques és certa, ni la possible presència d'Asklon entre elles, el fabricant dels vehicles blindats d'Halo, per molt que insistim...

LP:[Tanca els ulls un moment, decanta el cap i somriu]. Em temo que he de dir-vos que encara haureu d'esperar a l'E3.

VDJ:Sony i Nintendo semblen encara molt interessades en seguir desenvolupant nou maquinari, dispositius d'oci digital portàtil, específicament, com NGP o 3DS, respectivament. Sony Ericsson ha presentat Xperia Play, un telèfon mòbil que presenta funcions perfectament equiparables a les d'una videoconsola portàtil. Microsoft s'ha mantingut, en part, allunyada d'aquesta carrera, però curiosament Windows Phone 7 integra molt bé els videojocs per a mòbils en l'entorn Xbox Live!... Descarteu la creació de plataformes portàtils amb el segell Xbox?

LP: Crec que nosaltres, en general, treballem en un concepte de plataforma total. És a dir, tot depèn, essencialment, de les plataformes de les que l'usuari disposi i dels ginys distints dels que faci ús per a cada finalitat, també ens interessa integrar diferents dispositius en una mateixa experiència, sense que cap part funcioni exactament com allò que entenem per “perifèric”. Per exemple, suposo que recentment haureu vist vídeos en els que és possible participar en jocs de Kinect també amb el mòbil. Es tracta d'una integració molt profunda i en diferents direccions: També és possible afegir tots els assoliments que aconseguim en jocs de Windows Phone al còmput total de punts del nostre gamertag d'Xbox Live!... Calen realment nous dispositius, ara mateix? Estem convençuts que es tracta, sobretot, de programari, sigui quina sigui la plataforma que emprem o del maquinari que fem ús en un determinat moment per a un objectiu concret.

VDJ:Per a acabar: Just s'acaba de donar a conèixer que Barcelona serà el nou emplaçament de la GameLab 2011, i alhora hem sabut que Cliff Bleszinski visitarà la fira. Per descomptat, estem parlant d'un convidat molt destacat. Què més pots comentar sobre el que Microsoft i Xbox 360 tenen a punt per a aquesta propera cita?

LP: D'entrada, convé aclarir que nosaltres no hem anunciat oficialment res sobre això. Hi ha informacions, com aquesta que comenteu, que han estat difoses per algun mitjà i de les que la resta de mitjans s'ha fet ressò i ha ajudat a escampar, però només són rumors. Podeu estar segurs, però, que Xbox 360 serà a GameLab, n'estem encantats i tenim sorpreses reservades per a aquest esdeveniment. Gran part d'aquestes novetats estarà relacionada amb Kinect. Ens hem encarregat del desenvolupament d'un software destinat a aplicacions no comercials, que serà llançat aquesta mateixa primavera, si tot va bé esperem poder explicar-vos-en moltes més coses a GameLab 2011.

Fins aquí l'entrevista amb Lidia Pitzalis, volem agrair tant la seva atenció com les gestions de Tamara García-Noblejas, executiva de comptes d'Edelman. Acabem recomanant-vos que visiteu el Saló del Còmic i que, per descomptat, aprofiteu per a passar per l'estand d'Xbox 360. Hi ha jocs de tota mena i per a tot tipus de públics, mòdul Kinect, àrea Gears of War 3 i un racó en el que podeu fer una partida de FullHouse Poker.

Zoom