Fita assolida!

Joan-Albert Ros

ESPECIAL: Global Game Jam Barcelona

ESPECIAL: Global Game Jam Barcelona Zoom

ESPECIAL: Global Game Jam Barcelona

Arriba a Barcelona una trobada internacional que pretén reunir joves creadors de diferents àmbits -tot i que provinents majoritàriament del món de la programació informàtica- amb l'objectiu de crear un videojoc en tot just quaranta vuit hores. Ara VaDeJocs visita la Game Jam de Barcelona, n'entrevista un dels responsables i repassa breument la història d'aquest tipus d'esdeveniments.

The Experimental Gameplay Project va ser una iniciativa nascuda en el si del Centre de Tecnologia de l'Entreteniment de la Universitat Carnegie Mellon (a Pennsilvània, als Estats Units), un centre acadèmic privat dedicat a la investigació en el camp de l'oci digital. L'objectiu dels promotors del projecte, que va veure la llum la primavera del 2005, era el de generar una estructura nodrida per estudiants que es concentressin en generar i desenvolupar ràpidament tantes formes de joc com els fos possible. Les tres premisses bàsiques a partir de les quals haurien de dur-se a terme tots els treballs auspiciats sota aquell marc serien inamovibles: tots els jocs s'haurien d'enllestir en menys de set dies, una sola persona hauria d'encarregar-se de desenvolupar cada prototipus, i tots els participants haurien de treballar en un tema comú (per exemple, “la velocitat”). Títols aclamats per la crítica com World of Goo, Crayon Physics Deluxe o Canabalt es basen en idees originades dins The Experimental Gameplay Project.

Zoom

El concepte de les trobades de creadors va fer fortuna: l'any següent, a Copenhaguen, un grup de programadors organitzava la primera Nordic Game Jam. Diferents grups d'arreu del món amb interessos similars s'han associat al moviment Game Jam d'aleshores ençà i esdeveniments similars s'han popularitzat pertot. Avui Global Game Jam es presenta com una trobada amb diferents seus a diferents llocs del món, entre ells Barcelona, que interpel·la a joves programadors amb aptituds i enginy, que siguin capaços de treballar en un projecte de manera intensa, durant un temps breu -48 hores de límit- i amb l'objectiu de descobrir nous talents i servir de plataforma a noves propostes. Tots els jocs que els participants generen estan protegits per una llicència Creative Commons i són de codi obert. L'experiència prèvia ja ha servit perquè alguns dels prototipus sorgits d'aquests esdeveniments s'hagin convertit, també, en jocs editats, que en les seves versions definitives comercialitzades són de codi tancat, por molt que sigui de lliure accés el codi del projecte base.

És el primer cop que una trobada d'aquestes característiques i adscrita al moviment Game Jam, se celebra a Barcelona. L'organitza la VGAFIB, sigles que identifiquen la Video Games Association d'estudiants de la Facultat d'Informàtica de Barcelona, i compta amb la col·laboració de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (que és l'indret on en aquests moments estan reunits tots els participants a la capital catalana), la Universitat Politècnica de Catalunya i l'Associació FiberParty. Des d'Ara VaDeJocs ens hi hem desplaçat per a conèixer de primera mà els seus responsables i copsar l'ambient d'una cita que pot donar a conèixer, potser, els artífexs de futurs videojocs d'èxit.

Un cop els assistents han recollit la seva acreditació, prenen posicions en una aula de la facultat, en la qual un parell de membres de la VGAFIB els donen la benvinguda i presenten breument un vídeo, en anglès, en el que, recorrent un globus terraqüi, passem de Califòrnia, al Brasil, a Dinamarca, a la República Txeca, a Itàlia, a Sud-àfrica, a Nova Zelanda, a Corea, a Tailàndia, al Canadà. Grups de programadors d'arreu del món, responsables de coordinar la trobada a les seves ciutats respectives, saluden els seus camarades i animen tothom a seguir unes regles bàsiques: “Si intenteu crear un joc per al que us sembli ara que us caldran dos dies, probablement no us en sortireu, elimineu tot allò accessori i quedeu-vos amb l'essencial, potser així de la vostra feina sí que en sortirà alguna cosa”. “Sigueu socials, l'esperit de la trobada és compartir, aprendre dels demés, no sigueu estranys els uns per als altres i col·laboreu amb els demés equips”.

Zoom

Tot seguit una veu en off presenta el qui serà l'amfitrió virtual del documental. Es tracta ni més ni menys de Keita Takahashi, el director de Katamari Damacy, We Love Katamari i Noby Noby Boy, uns títols tan delirants com originals, i la seva participació resulta tan inusual com els propis productes que s'ha encarregat de realitzar. Suggereix a la concurrència que segueixi els seus consells, però, sorprenentment, a aquest creador no li cal pronunciar ni una sola paraula: amb el sol ajut de la mímica i de textos breus sobreimpressionats a la pantalla fa riure tothom i es posa el públic a la butxaca.

A jutjar per la intervenció de Takahashi crear un videojoc no sembla pas tan complicat, però els organitzadors de l'acte a Barcelona desmenteixen això quan el vídeo conclou i procedeixen a explicar les normes del concurs. El temps del que els concursants disposen els obligarà a treballar molt dur els propers dos dies, si volen guanyar. Informen que el tema d'enguany serà “l'extinció”, comú a totes les Game Jam, i que no hem donat a conèixer abans, perquè se'ns demanava ahir que no publiquéssim a internet cap informació que pogués donar avantatge a els participants de Game Jams pertanyents a ubicacions emmarcades en d'altres fusos horaris, que podrien assabentar-se del leitmotiv, que és el mateix per a totes les localitzacions de l'acte.

Tot i que queda clar que el que els inscrits tenen per endavant tot un repte, també hi ha propostes en paral·lel a la del tema principal perquè els programadors més agosarats que vulguin anar més enllà s'hi llueixin. Els assoliments són restriccions especials, totalment voluntàries, però que permeten als participants que les satisfan d'aconseguir uns punts extra. Alguns dels assoliments proposats per als treballs d'aquesta Game Jam són “Picaso viu”, per als qui ofereixin un joc amb un aspecte basat en l'estètica cubista, o “Trencant la quarta barrera”, per als qui facin que els personatges del joc demostrin que saben que es trobin dins d'un joc.

Per a saber-ne més ens dirigim a algú que sembla tan atrafegat responent preguntes dels mitjans presents a l'acte com donant la benvinguda als concursants. Es tracta d'Oscar Argudo, vicepresident de la VGAFIB, que és una entitat que té com a objectiu apropar el jovent a la industria dels videojocs i que s'ha encarregat d'organitzar la Game Jam a Barcelona.

Zoom

VDJ: Parla'ns dels orígens de la Game Jam. De quina manera es posa en marxa una iniciativa que aconsegueix reunir, de manera simultània i amb un objectiu comú, diferents programadors i dissenyadors amateurs de videojocs a diversos llocs del món?

OA: Les Game Jam van començar a Dinamarca, tot va nèixer a Copenhaguen. Es tractava d'una idea amb potencial, i s'ha anat estenent, gràcies a diversos patrocinadors. La primera Game Jam veritablement global va ser l'any 2009.

VDJ: Creus que hi ha un bon planter de dissenyadors de jocs, a Catalunya?

OA: Jo crec que sí, el que passa és que a aquesta indústria sembla que li costa arrencar, en aquest país... Resulta difícil crear empreses i tirar-les endavant, tot i que ara sembla ser que s'estan posant en pràctica un major nombre d'ajudes per a joves emprenedors.

VDJ:Parlem d'aquestes ajudes: Noteu, doncs, un interès creixent, per part de les institucions?... Com a associació compteu amb el suport de la Universitat Politècnica de Catalunya...

OA: En el nostre cas, nosaltres som una associació adscrita a la Universitat Politècnica, concretament a la Facultat d'Informàtica, però la nostra és una agrupació sense ànim de lucre, no obtenim beneficis. Si volguéssim que d'això n'acabés sortint una empresa no sé ben bé si tindríem facilitats o si per aquests mateixos canals ens facilitarien les coses.

VDJ: Com veieu el futur de la vostra proposta. Penseu que pot consolidar-se a llarg termini?

OA: Per tractar-se del primer any que se celebra a Barcelona, l'assistència no està gens malament, estem molt contents amb la gent que ha vingut i és segur que l'any que ve tornarem convocarem una nova cita. Ara el nostre objectiu és anar creixent, intentar que cada vegada vingui més gent, que cada cop puguem oferir més serveis als nostres participants, perquè aquest any, per ser el primer, aquest apartat l'hem resolt de manera bastant casolana i ens l'hem autogestionat, però volem que això cada cop sigui més gran i més professional. Volem que els participants se sentin a gust i ben acollits.

VDJ: Què ens pots dir sobre el perfil dels concursants? Hi ha programadors, però també hi ha qui prové d'altres sectors.

OA: Efectivament, tot i que la majoria són programadors hi ha també gent d'altres àmbits. Han vingut alguns artistes... L'única noia que ha vingut és dissenyadora gràfica i ve de França. I també hi ha un músic, que em penso que se l'estaven disputant un parell de grups i finalment col·laborarà en tots dos projectes.

VDJ: Què cal millorar per a fer arribar la Global Game Jam de Barcelona a més gent, tal i com us proposeu?

OA: Bé, la veritat és que hem de millorar la difusió, perquè la publicitat l'hem posada en marxa un pèl tard. Finalment els terminis ens han caigut al damunt, perquè hem patit un canvi de darrera hora que ens ha obligat a reestructurar el que havíem previst. Originalment havíem d'instal·lar-nos al Campus Nord, a la Facultat d'Informàtica, però dos mesos abans de la Jam ens van avisar que s'hi durien aquest cap de setmana mateix les proves del MIR i hem hagut de muntar-ho tot aquí, al final... Evidentment, la Politècnica no pot dir que no a l'Estat...

VDJ: Les noves plataformes de distribució digital, com Xbox Live, PlayStation Network, WiiWare, AppsStore, Steam... Són receptives a aquest tipus de propostes? Són accessibles per als joves programadors independents?

OA: Avui dia sí. Cada cop és més senzill començar com a programador indie i tirar endavant el teu projecte de joc. I fins i tot sense recórrer a aquest tipus de plataformes, l'exemple més clar és Minecraft, que ha reportat destacables beneficis al seu creador. També a Steam hi ha jocs independents que han aconseguit fer-s'hi un lloc i donar guanys. El millor és no haver de dependre de cap distribuïdor, no lligar-se a mitjans físics, i aprofitar les plataformes de distribució digital.

VDJ: Jocs com Angry Birds, Canabalt, Doodle Jump... Són títols sorgits de trobades com la vostra; és molt d'hora, perquè aquest és el primer any, però penseu que hi ha nivell, i que d'aquí en sortiran propostes originals i amb projecció?

OA: Segur que sí. Després de la Game Jam estem convençuts que hi ha grups que seguiran treballant en els seus projectes respectius i podríem veure d'aquí a un temps, en alguna d'aquestes plataformes, un joc original concebut i produït aquí. Per què no?

VDJ: Els jocs que hem esmentat són, també, treballs d'una notable originalitat, basats en conceptes simples, que és just el que demaneu.

OA: Exacte, un bon exemple d'aquesta mena de jocs són els destinats a smartphones. El més important en aquest tipus de jocs és que siguin divertits, entretinguts i que no demanin a l'usuari que hi hagi de dedicar massa temps seguit. Avui dia el mercat casual aporta tal quantitat de jocs que els títols que més destaquen, precisament, són els més originals. Un exemple clar d'això és Angry Birds, que abans citaves: Un joc molt jugat i descarregat per moltíssima gent, i la idea és ben senzilla.

VDJ: Aquests són temps de crisi econòmica, tothom en parla. Potser no és un bon moment perquè la indústria audiovisual absorbeixi nous talents com els que avui competeixen aquí.

OA: Precisament, creiem que la crisi és un bon moment per a buscar sortides alternatives, és ara que caldria invertir en desenvolupament i investigació, apostar per idees noves i arriscar. Desgraciadament, no sembla que s'estigui posant això en pràctica, i tots els esforços van dirigits a conservar el que tenim i no canviar de model. I és una llàstima.

VDJ:Per a acabar, quin és el teu desig de cara a properes edicions?

OA: Voldríem que tota la gent que hagi vingut a aquesta trobada i que s'ho hagi passat bé torni, que estarem encantats de tornar-los a rebre, i esperem també que facin arribar la Game Jam de Barcelona a d'altres persones, perquè volem créixer i poder oferir més coses, després del que estem aprenent d'aquesta primera experiència.

Trobades d'aquesta mena serveixen per a dinamitzar una comunitat de creadors inquiets que reclamen punts de trobada similars, en els que no només competeixen entre ells, sinó que col·laboren, alhora, i aprenen els uns dels altres per a poder realitzar un projecte sòlid de videojoc, i tot plegat en un temps mínim. Confiem que la Global Game Jam de Barcelona assoleixi els seus objectius i que aviat convoqui aquests i d'altres participants a nous desafiaments. Des d'Ara VaDeJocs seguirem atents a aquesta mena d'iniciatives, que celebrem i que estem contents de poder divulgar.

Zoom