Corrent en sales fosques

Raül Arribas

Els jocs de taulell, enamorats de l'iPad

Els jocs de taulell, o de sobretaula, semblen haver trobat en l’iPad d’Apple una plataforma ideal per a engrandir la seva base de jugadors. Actualment assistim a una segona joventut d’aquesta mena de jocs, i productes com Carcassone, Risk, Civilization, Settlers of Catan o Ticket to Ride estan assolint un nivell de vendes molt superior al què estaven acostumats fa, per exemple, 10 anys.

Zoom

Aquesta revifada del sector ha propiciat que es busquin noves formes d’arribar a més consumidors, i la plataforma d’Apple, especialment l’iPad, sembla complir tots els requisits per a aconseguir-ho. Els darrers temps hem gaudit del desembarcament massiu d’adaptacions completament fidels d’aquests jocs de sobretaula a la tauleta de la marca de la poma mossegada. La seva interfície tàctil, la facilitat per a transportar-la i fer-la servir a qualsevol part de la llar i les seves capacitats tècniques semblen ideals per a poder oferir els avantatges dels jocs tradicionals d’una forma més còmoda i, especialment, menys voluminosa.

Zoom

Si bé les adaptacions digitals de jocs físics no són, ni de bon tros, cap novetat (només cal recordar que els jocs informàtics d’escacs porten més de trenta anys entre nosaltres), sí que sembla clar que estem en un moment especialment dolç. Els ja esmentats jocs d’escacs segueixen omnipresents. Molts jocs clàssics que fa anys que ens acompanyen, com Monopoly i Trivial Pursuit, també tenen adaptacions oficials a l’App Store. Empreses que durant anys s’han resistit a fer adaptacions fidels dels seus jocs, com Games Workshop (que fins ara preferia fer servir les seves potents marques comercials per a desenvolupar productes diferents en l’entorn físic que en el digital), han publicat una versió per a iPad de Warhammer Quest que s’ajusta fidelment a la seva contrapartida original. Fins i tot els jocs de cartes col·leccionables, que basen el seu model de negoci en un actiu tan estrictament físic com haver de comprar cartes i més cartes per a poder aconseguir una bona mà, han fet el salt, com és el cas de l’arxiconegut Magic: The Gathering.

Zoom

Aquest moviment ha comportat, a més a més, l’aparició de jocs directament a iPad que semblen adaptacions de jocs de taulell quan en realitat no ho són. És el cas, per exemple, de Hunters 2, que sembla una adaptació d’un joc de miniatures que en realitat no existeix. O de Ascension: Chronicle of the Godslayer, un joc de cartes col·leccionables que també ha estat desenvolupat directament de forma digital. L’afició per aquestes versions digitals de jocs de taulell és tan gran que fins i tot existeixen webs dedicades específicament a aquest tema, essent segurament la més coneguda iPad Board Games.