A més a més…

Albert Ramírez

L’espectacularitat del demà, avui

Zoom

Ja fa unes quantes setmanes que us vàrem mostrar la gran quantitat de possibilitats i noves opcions que se li atribuïen al nou perifèric de Microsoft. Doncs bé, avui toca parlar de l'aspecte gràfic i les cotes de realisme que s'estan assolint en la present generació de videoconsoles, ordinadors i dispositius mòbils com és el cas de iPad, iPhone o els mòbils amb sistemes operatius Android i Windows Phone 7 capaços d'oferir una qualitat visual molt gran.

Per començar, cal recordar els inicis dels gràfics, un conjunt de píxels que tenien la intenció de representar certs elements però en els quals hi havíem de sumar-hi una gran dosi d'imaginació. En canvi, sense cap mena de dubte, ens omplien, ens feien gaudir d'una experiència totalment nova i revolucionària.

D'ençà dels primers anys, la tecnologia en els videojocs ha canviat moltíssim. Podríem marcar un punt d'inflexió en els primers videojocs en tres dimensions, com Mario 64 o Final Fantasy VII. Això va representar el començament d'un creixement exponencial i continu en la tecnologia i en les eines per a crear els mons virtuals i les interessants històries que narren els videojocs juntament amb una jugabilitat acurada i precisa que innoves i proporciones, a la vegada, noves experiències.

Zoom

En l'actual generació de consoles és notòria una tendència cap al canvi. Nintendo, amb el trencador control de la Wii, va ser la primera a obrir la veda i enfocar els videojocs cap a un públic més ampli. Microsoft i Sony al veure els grans resultats que oferia s'hi van sumar amb Kinect i Playstation Move, respectivament.

Però hi hagut una millora significativa, i més evident, en l'aspecte visual dels videojocs. L'any 2005, quan Microsoft va llançar al mercat la seva segona consola, Xbox 360, va sorprendre a tothom amb la qualitat i les expectatives que apuntava de cara al futur. Kameo, un joc colorit de la companyia Rare, i Project Gotham Racing 3, de la difunta companyia Bizarre, són tan sols dos exemples que han representat la punta de l'iceberg del que és, ara, una consola de saló plena de videojocs. Videojocs que exploten el hardware de la Xbox de formes molt diferents, atorgant una varietat mai vista anteriorment en la indústria. Alguns opten per oferir uns efectes hiperrealistes acompanyats d'uns modelatges i animacions quasi bé reals.

El 2005 també resultà molt important per a Sony, especialment durant el mes de juny, ja que va mostrar, en una espectacular cinemàtica, el potencial que podria assolir la tercera consola de joc de la companyia nipona. La cinemàtica en qüestió, que es presentava, aleshores, com unes escenes ingame, ensenyava les bondats tècniques de Killzone 2. El desenllaç no va ser el desitjat i, ni molt menys acabà com un conte de fades. El vídeo exhibit durant el transcurs de la conferència era una CGI, o vídeo pre-renderitzat, i no pas el joc real. Si més no, Guerrila s'esforçà per a brindar el millor acabat possible d'aquells temps.

Des d'aleshores, ha plogut molt, dues companyies marquen la tendència i el camí, i conseqüentment el ritme, a seguir en la tecnologia a les videoconsoles, ordinadors i dispositius mòbils. Estem parlant d'Epic Games i Crytek.

La primera, Epic Games, va ser fundada l'any 1991 per Tim Sweeney, actual CEO i director tècnic de la companyia, i Mark Rein, vice-president. Compten, també, amb una persona influent i coneguda en el món dels videojocs, Cliff Bleszinski, que ha col·laborat en el desenvolupament d'Unreal Tournament i és el principal dissenyador de la franquícia Gears of War.

A diferència d'altres companyies, Epic Games és coneguda pels motors gràfics que desenvolupa, anomenats Unreal Engine, considerats un dels exponents, i l'opció més viable, en el desenvolupament de videojocs quan es tracta de brindar una gran qualitat i una gran versatilitat en el producte final. L'aposta d'Epic Games és clara, els motors gràfics. Fa relativament poc està a la disposició de qui ho vulgui una versió del Development Kit de la companyia per a poder-se iniciar en aquest món.

Un dels exemples més clars i satisfactoris és Hawken, un videojocs de Mechas que està en desenvolupament per un petit grup de joves novells en aquest software. Tanmateix, i arrel de la potència dels dispositius mòbils, han adaptat l'Unreal Engine a aquest tipus d'aparells que, aparentment, tenen una potència més aviat baixa.

En la passada Games Developer Conference és va exhibir una nova revisió del motor. Les crítiques dels experts no podien ser més optimistes. Fins i tot, alguns que pronosticaven el triomf de Crytek en aquesta "guerra" tecnològica varen canviar de pensament.

Pel que fa a Crytek, segueix una tònica similar, va ser creada per tres germans turcs a Alemanya, vuit anys després que ho fes Epic Games, però ha aconseguit uns nivells quasi bé inassolibles per a moltes companyies. La prova més recent és l'últim videojoc de la franquícia Crysis, que té l'orgull de ser el primer joc desenvolupat des de zero amb CryENGINE 3, la nova revisió del motor gràfic emprat per la companyia, que destaca, majoritàriament, pel gran ús que fa dels recursos disponibles i la possibilitat d'actualitzar en temps real, en les plataformes PlayStation 3, Xbox 360 i PC, els elements de la pantalla mitjançant l’editor Sandbox.

En els vídeo que heu pogut veure es demostra que hi ha un gran futur i una gran perspectiva de cara als efectes visuals, modelatges, il·luminació, animació i d'altres aspectes que s'engloben dins del desenvolupament d'un videojoc. No podem acabar aquesta breu entrada sense remarcar que aquestes no són, ni molt menys, les úniques companyies que aconsegueixen fascinar-nos. Tenim exemples molts vàlids com Guerrilla Games, anteriorment esmentada, o DICE, desenvolupadors de Battlefield Bad Company, que en el dia d'avui estan treballant en el Battlefield 3.

Però si que hem de reconèixer que Crytek i Epic Games són les més versàtils i prometedores en camps molt diferenciats com el cinema o la televisió, sense oblidar el sectors dels videojocs.

Comenta-ho al fòrum.