A més a més…

Albert Ramírez

Jugant amb el so

Zoom

Des que naixem tenim la necessitat imperiosa d'aportar un ritme a la nostra vida. Resuta natural recórrer a una melodia, a una cançó que es relacioni amb alguna decisió de la nostra vida o amb un punt i a part en les nostres relacions. En el nostre àmbit, quin jugador no és capaç de reconèixer els sons que podem escoltar quan Super Mario recull una moneda o un bolet?

Hi ha diversos jocs centrats en una jugabilitat basada en el ritme i la sincronització, com Patapon, de la videoconsola PSP, en el que controlem un exercit de petits éssers amb el ritme de la música, o Lumines, una espècie de Tetris actualitzat i molt més frenètic, en el que aconseguim variar l'acompanyament musical en esborrar o moure els blocs que cauen sense parar, fase rere fase.

Zoom

En els àmbits de la publicitat també trobem casos en el que la música hi juga un paper protagonista. L’anunci “Mosquito”, que es va publicar amb motiu del llançament de la primera consola de Microsoft, Xbox, pretenia subratllar la brevetat de la vida i la necessitat d'aprofitar el temps jugant. L'espot narrava les experiències dels mosquits i com varen passar a ser molestos per a nosaltres.

Zoom

Un altre exemple clar d'aquest ús de l'acompanyament sonor és l’anunci de la campanya publicitària “The Girl Effect”, de la companyia Nexus Corporation. Tracta un tema realment complicat, com és l’abús de menors i la complicada situació que viuen milions de noies arreu del món. Un missatge difícil de pair però que gràcies a l’ús, molt encertat, de la melodia i els missatges encoratjadors aconsegueix transmetre el missatge que canviar les coses no és tan difícil, cosa que pot fer variar totalment la perspectiva de l'espectador.

Zoom

Aquests no són els únics exemples en el que el so juga un paper molt important. Són prou coneguts alguns casos de persones cegues que són capaces de jugar i de gaudir, fent ús d'una habilitat sorprenent, d'un videojoc, gràcies, precisament, a la informació que transmeten els efectes sonors. Una de les persones que ha causat més rebombori a la xarxa ha estat Terry Garrett, un estudiant d’enginyeria a la universitat de Colorado que va quedar-se cec en un accident. Tot i que la decisió més fàcil era deixar els videojocs i buscar una altra afició, Terry Garrett va preparar-se un espai adequat específicament per a gaudir dels jocs. El complex que ha muntat per a poder jugar compta amb uns altaveus de qualitat que faciliten la percepció de sons clau durant les partides.

Tot i que necessita ajuda del seu germà per a memoritzar les diferents interfícies, els menús dels jocs, les cinemàtiques i els textos narratius que hi apareixen, això no treu cap mèrit ni a la seva habilitat ni al seu esforç, i alhora evidencia la importància dels sons en els videojocs.

Zoom

La música, en definitiva, resulta essencial en qualsevol producte audiovisual, tant si parlem d'un videojoc, com d'un vídeo publicitari o un llargmetratge. L'acompanyament sonor reforça i guia l’acció i aconsegueix transmetre missatges carregats d'informació per a l'espectador.

Vídeos:

Comenta-ho al fòrum