ESCENES
BELÉN GINART

Viladecans convida a festa

El 24è festival de teatre i animació Al Carrer aplega les actuacions gratuïtes de 35 companyies

Brodas Bros Zoom

Ni la pujada, cada cop més incerta, de les temperatures. Ni les vacances escolars. Ni l'augment del nombre i la mida de les terrasses dels bars. A Viladecans, el que realment anuncia l'arribada de l'estiu és el festival de teatre i animació Al Carrer, que, des de fa gairebé un quart de segle, arriba puntual a començaments de juliol per destorbar de manera festiva la calma del municipi. En la vigília de les noces d'or, Al Carrer celebra des d'avui fins diumenge una nova trobada festiva pensada per reivindicar l'espai públic com a escenari i, sobretot, com a lloc de trobada entre els veïns.

La pirotècnia s'encarregarà de fer que l'edició torni a ser sonada. Un dels plats forts d'enguany és la companyia francesa Les Commandos Percu amb l'espectacle Le concert de feu , en què la música i les flames efímeres dels focs d'artifici es barregen a la recerca de la màxima espectacularitat. El soroll està garantit perquè els francesos incorporen a l'inici del seu espectacle els tambors de la companyia basca Deabru Beltzak.

40 ESPECTACLES A L'AIRE LLIURE

No seran els únics experts en percussió que passaran pels carrers de Viladecans. També hi aportaran el seu granet de sorra formacions com Brincadeira, amb La sonrisa del silencio , i Batek Batukada, que hi presenta Karnavalia. En conjunt la programació inclou 35 companyies que oferiran un total de 40 espectacles gratuïts i, per descomptat, a l'aire lliure.

"És tota una proesa per a Viladecans poder organitzar un festival d'aquestes dimensions, i més fer-ho de manera continuada des de fa tant temps", valora el gestor cultural Jaume Antich, responsable de l'Atrium Viladecans. El centre cultural, juntament amb l'Ajuntament de la localitat, és el responsable d'Al Carrer, un esdeveniment al qual els veïns mantenen una sòlida fidelitat. "N'hi ha que el segueixen d'una manera minuciosa, si una companyia repeteix són capaços de dir quan els havien vist abans, la gent ho espera amb moltes ganes".

Malgrat les dificultats de calcular l'afluència en una proposta d'aquestes característiques, Antich indica que són unes 25.000 persones de mitjana les que el disfruten en cada edició. "Som a tocar de Barcelona, rebem públic de la ciutat i d'altres indrets de la vora", precisa.

"De tota manera, a més dels que s'estudien la programació per no perdre's res també hi ha el que descobreix Al Carrer tot passejant pels carrers de Viladecans; que passi això també és molt bonic", assegura. "I això que els mitjans de comunicació no ens feu gaire cas", lamenta a continuació. La crítica als mitjans és també la protagonista d'una altra de les propostes destacades del programa d'enguany, Yo estuve allí... y no lo contaron como yo lo vi, de la companyia del País Basc Hortzmuga Teatroa, en què denuncien la versió oficial que, en connivència amb la premsa, s'explica d'una explosió en un lloc públic que provoca diversos morts i ferits.

"Al principi, al festival hi havia molta crítica. Després, i durant uns anys, les companyies van deixar de fer-ne. I ara veiem que la van recuperant", explica Antich. El responsable de l'Atrium ho atribueix al context de crisi. Com una traducció escènica del malestar social. En qualsevol cas, la pretensió d'Al Carrer és purament festiva. "La voluntat dels primers impulsors del festival va ser fer una festa major cívica".

En la seva primera etapa, el festival va tenir clarament el que Antich anomena "un accent francès". Al país veí hi havia una tradició molt destacada d'arts escèniques en l'espai públic. Una tradició que aquí va esclatar amb el tardofranquisme i, clarament, durant els primers anys de la democràcia, amb la necessitat de la gent de recuperar l'ús del carrer d'una manera lliure i lúdica.

En els últims anys, el que hi ha són "accents diversos". Hi ha companyies russes (Mr. Pejo's Wandering Dolls), belgues (Elastic) i, principalment, grups arribats de diferents llocs de l'Estat. Això també és una mica fruit de la conjuntura econòmica: en els últims anys el festival ha reduït el nombre de dies i s'ha concentrat en companyies més properes.

El que no s'ha reduït, però, és la diversitat de gèneres representats en la programació. A més de la pirotècnia i la percussió hi ha molt circ (La Industrial Teatrera, Brigada Farenheit 3.0), titelles (Cia. d'Espectacles Pa Sucat) i força dansa... Així, la ballarina Sol Picó hi oferirà un tast de la seva Spanish omelette, els catalansBrodas Bros mostraran el seu futurista BR2 (el canvi climàtic ha deixat el planeta a les fosques i els robots són els encarregats d'il·luminar-lo amb uns rajos que provoquen rialles i salut), i els artistes locals Unity Box, habituals del festival, ballaran a ritme del hip-hopdel seu nou espectacle.

"En la programació intentem mantenir un equilibri entre propostes per als més menuts i d'altres per a adults, perquè tothom hi trobi el seu espai", explica Antich. I la festa no decau: ja estan pensant en la 25a edició.

AL CARRER VILADECANS
24È FESTIVAL DE TEATRE I ANIMACIÓ
Del 5 al 7 de juliol
www.alcarrerviladecans.com