ART
SARA ARMADA

Viatge a la lluna

CaixaForum obre el bagul de mag del cineasta Georges Méliès

El senyor Leon Druhot, crític del Ciné-Journal , no s'ho podia creure, el dia que per casualitat va entrar a la botiga de llaminadures de l'estació de Montparnasse, a París. El vellet de barba blanca que l'esguardava rere el mostrador del Confiserie et Jouets no era un altre que el gran, el genial, el fantàstic Georges Méliès. L'home que havia fet la primera pel·lícula de ciència-ficció de la història i havia clavat un coet a l'ull a la lluna; l'home que havia dut els trucs dels prestidigitadors a la pantalla, l'home que havia comprat el Theatre of Illusions i l'havia omplert d'imatges espectrals i fantasies i fades. Aquella trobada fortuïta va restituir Georges Méliès al seu lloc d'honor entre els pioners del cinema i dia rere dia, mentre l'ancià tornava sens falta al seu lloc de treball rere el mostrador, creixia la llegenda del mag de Montreuil.

LA LLANTERNA MÀGICA

Georges Méliès va descobrir la seva passió per la màgia a l'Egyptian Hall, a Picadilly (la seva família l'havia enviat a Londres a aprendre anglès), propietat dels cèlebres il·lusionistes Maskelyne & Cooke: un teatre a les semifosques ple d'autòmats i espectacles d'il·lusions òptiques (recordeu l'escena del cinema del Dracula de Coppola?). En tornar a França, Méliès va accedir a treballar a la fàbrica de sabates familiar, però tan bon punt el seu pare es va retirar, es va fondre la bestreta per comprar el Teatre de Robert-Houdin, al Boulevard des Italiens. El va dirigir amb passió tot preparant-ne els números, construint les portes falses, dissenyant els escenaris, amagant els conills blancs. I el 1891 va fundar l'Acadèmia de Prestidigitació de França.

STAR FILM AGENCY

Vet-ho aquí que un bon dia el senyor Antoine Lumière va convidar Georges Méliès a la presentació de l'invent que havien fet els seus dos fills: el cinematògraf. Entusiasmat amb el que va veure, i com que no li van voler vendre l'artefacte en qüestió ("podrà ser explotat durant un temps com a curiositat científica, però no té futur comercial", li van dir), Méliès es va empescar el seu propi, amb els coneixements de mecànica que havia fet a la fàbrica. Del kinetògraf de Méliès en sortirien més de 500 pel·lícules -se'n conserven unes 150- meravelloses, plenes d'històries rocambolesques i i trucs espectaculars (com el famós Viatge a la lluna i El viatge impossible ) que projectava al seu teatre. Méliès va anar encara més lluny i va muntar a la seva casa d'estiueig, a Montreuil, el primer estudi de gravació de la història, i també una productora, la Star Film Agency. La seva dèria, juntament amb l'ascensió de les majors i la Primera Guerra Mundial, el duria a la més completa i absoluta misèria, i al més fosc dels oblits.

DE LA LLUNA A MONTJUÏC

CaixaForum en recupera el fascinant llegat amb Georges Méliès. La màgia del cine , una exposició plena de pel·lícules, aparells cinematogràfics, elements d' attrezzo i vestuari (inclòs el del Viatge a la lluna , homenatjat pels Smashing Pumpkins en el videoclip de Tonight, Tonight ), dibuixos i documents personals provinents de la Cinémathèque Française. Tot plegat, per bussejar en els mars desconeguts i plens de monstres abissals del seu imaginari, i descobrir que no només va marcar la cal·ligrafia i la història del cinema, sinó l'essència de la màgia mateixa. Méliès, el prestidigitador, el cineasta, el venedor de joguines, continua ancorat en l'ull de la lluna.


'Georges Mélies. La màgia del cine

Av. de Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8 (BCN)

Fins al 24 de juny