CRÍTICA DE CINEMA
MANU YÁÑEZ

The invisible woman

**** Direcció: Ralph Fiennes. Guió: Abi Morgan. 111 minuts. Regne Unit (2013). Amb Ralph Fiennes, Felicity Jones, Michelle Fairley i Kristin Scott Thomas. Per a sentimentals amb debilitat per la poesia fílmica

Donada la tradició britànica d’abordar el drama romàntic i històric des d’un naturalisme contingut, el més normal és que The invisible woman -retrat de la infausta existència de l’amant secreta de Charles Dickens- hauria acabat optant per una serenitat i correcció pròximes al cinema de James Ivory o a la teleficció de Downton Abbey. Afortunadament, Ralph Fiennes, director i protagonista del film, opta per desmarcar-se de la norma i s’acosta als postulats d’autors com Joe Wright ( Expiació, Anna Karenina ) i Andrea Arnold ( Cims borrascosos ), que han sabut energitzar el cinema anglès amb una aposta gens equilibrada per una estètica sensual, manierista, poètica i gairebé visceral. Així, transcendint els límits del realisme, Fiennes aconsegueix implicar l’espectador en la història d’una dona (encarnada per la subtilment expressiva Felicity Jones) atrapada entre la devoció amorosa i la condemna personal, gràcies a l’impuls d’una càmera inquieta, el lirisme d’una narrativa el·líptica i una posada en escena torrencial.