CINEMA
XAVI SERRA

Sitges 2013, els imprescindibles

Res provoca més pànic al Festival de Cinema Fantàstic que la seva inabastable programació. No patiu. Aquest decàleg us ajudarà a encertar-la

En aquest temps de retallades, corrupció, impunitat i desnonaments, el Festival de Cinema Fantàstic de Sitges no podia haver escollit millor el leitmotiv d'aquesta edició: les noves formes del mal. Al final no es projectarà La llavor del diable [ Rosemary's baby ], el clàssic de Roman Polanski que el festival homenatja aquest any, però la presència del dimoni es deixarà sentir d'una manera o altra en les pantalles de l'Auditori, el Retiro o el Casino Prado. El cinema, com a mínim, ens permet posar cara a la maldat i sublimar-la en forma de fantasia.

1. 'LESSON OF EVIL'

PER A ADDICTES A LES EXPERIÈNCIES EXTREMES I LA PROVOCACIÓ

Un vell conegut de Sitges, Takashi Miike, serà el convidat d'honor del festival. El prolífic cineasta japonès, rei de la provocació fílmica i creador d'algunes de les imatges més violentes i extremes que s'han vist a Sitges, rebrà el Gran Premi Honorífic del festival i presentarà els dos últims lliuraments d'una carrera mutant en continua reinvenció: Shield of straw , un thriller adrenalític en què un grup de policies transporten un assassí en sèrie pel cap del qual hi una recompensa milionària, i Lesson of evil , sobre un mestre psicòpata que assassina els seus alumnes, un nou festival de sang i fetge marca de la casa del director d' Ichi the killer i Audition .

2. 'ONLY GOD FORGIVES'

PER A FANS DE RYAN GOSLING SENSE POR DE VEURE L'ÍDOL APALLISSAT

Advertència als que esperin veure un nou Drive : tot i que el tràiler d' Only god forgives apunti en aquesta direcció, la reunió del tàndem de Ryan Gosling i Nicolas Winding Refn no es limita a repetir la jugada, sinó que representa un gir cap a la foscor, una variació sadomasoquista i perversa de la fórmula de Drive . Aquí Gosling -un altre cop entre la catatonia i la impassibilitat- és un promotor de boxa tailandesa que, esperonat per una mare dominatrix , reclama venjança per l'assassinat del seu germà. Onírica, parsimoniosa i magnètica, va rebre xiulets al Festival de Canes, però a Sitges hauria de ser celebrada com a film de culte instantani.

3. 'DRUG WAR'

PER A DEVOTS DEL MILLOR CINEMA ASIÀTIC DE GÈNERE

Johnnie To no visitarà el festival com es va anunciar en un principi, però el director de Hong Kong, un dels autors més apreciats per la parròquia de Sitges, serà protagonista per partida doble amb el tens thriller Drug war , una nova mostra del seu domini del noir més estilitzat que protagonitza un infiltrat en les màfies de la droga, i la més lleugera Blind detective , en què el gènere criminal es dóna la mà amb la farsa i l'humor més histriònic del cantonès.

4. 'THE WORLD'S END'

PER A FANS DE LA COMÈDIA ESBOJARRADA I APOCALÍPTICA

El britànic Edgar Wright és el gran especialista del cinema actual en la desconstrucció de gèneres cinematogràfics en clau de comèdia. Si a Zombies party reinventava el gènere zombi a través de l'humor i a Arma fatal sabotejava els codis de les buddy movies i el cinema de sectes, The world's end -novament amb Simon Pegg i Nick Frost en el repartiment- apunta cap al cinema apocalíptic i explica la història de cinc amics que es retroben per repetir una mítica borratxera de joventut i, sense pretendre-ho, es converteixen en l'única esperança per salvar la Terra de la destrucció.

5. 'LA DANZA DE LA REALIDAD'

PER A PSICOMAGS I ARQUEÒLEGS DEL FANTÀSTIC

Als 84 anys, després de dues dècades sense posar-se darrere d'una càmera, Alejandro Jodorowsky torna al cinema amb La danza de la realidad , la "biografia imaginària" del psicomag, director, guionista i escriptor xilè, una personalitat fascinant de la qual deixen testimoni pel·lícules tan inclassificables com El topo i La montaña sagrada . Jodorowsky, que visitarà Sitges, també presentarà el documental Jodorwsky's Dune , un documental sobre el projecte fracassat d'adaptar al cinema Dune i que, tot i no portar-se a terme, va ser la llavor de dues obres clàssiques: el film Alien i el còmic El incal .

6. 'GRAND PIANO'

PER A INCONDICIONALS DEL FANTÀSTIC AUTÒCTON

Com és costum des de fa uns anys, Sitges s'obre amb una de les últimes perles del cinema de gènere català: Grand piano és una producció de Nostromo filmada a Catalunya i dirigida per Eugenio Mira amb Elijah Wood de protagonista. El Frodo d'El senyor dels anells és ara un pianista virtuós que torna als escenaris després de cinc anys sense actuar i es veurà obligat a tocar la peça més difícil del seu repertori a la perfecció si no vol que assassinin la seva dona. Thriller de suspens amb deutes evidents a mestres de la filigrana fílmica com Brian De Palma, tindrà una contrapunt autòcton en el nou film col·lectiu dels alumnes de l'Escac, Los inocentes , que han filmat a 24 mans un slasher ambientat en un alberg.

7. 'ONLY LOVERS LEFT ALIVE'

PER A SIBARITES DEL FANTÀSTIC D'AUTOR

Un dels tòtems de l' indie , el novaiorquès Jim Jarmusch, s'estrena en el fantàstic amb Only lovers left alive , una aproximació molt particular al mite del vampir a través de la història d'amor d'Adam i Eve, dos xuclasangs centenaris, lletraferits i cool fins a dir prou, dos bohemis que s'alimenten de sang purificada de laboratori i sobreviuen per inèrcia en un món modern que observen amb desgrat. Un festí d'ironia seca, acudits culturetes i rock hipnòtic no apte per als integristes del cinema vampíric.

8. 'THE WIND RISES'

PER A 'OTAKUS' I FANS DE L'ANIMACIÓ ADULTA

La millor notícia de l'any per als amants de l'animació és també la pitjor: l'estrena de The wind rises, l'última pel·lícula que dirigirà el gran mestre de l' anime Hayao Miyazaki. El creador d' El viatge de Chihiro dóna un cop de timó al seu cinema per firmar el seu títol més personal i menys infantil, una biografia de l'enginyer aeronàutic Jiro Horikoshi, dissenyador dels caces Zero que l'exèrcit japonès va fer servir entre el 1940 i el 1945. L'única projecció del film -que va esgotar les localitats en qüestió de minuts- promet ser històrica.

9. 'UPSTREAM COLOUR'

PER A AMANTS DEL RISC CINEMATOGRÀFIC

Shane Carruth ens obliga a treure'ns de nou el barret. Després de debutar amb un dels films més complexos i barats de la història ( Primer , que ell mateix dirigia, escrivia, interpretava i editava), el nen prodigi de la ciència-ficció torna a fer de les seves a Upstream color , un film low cost que no ho sembla sobre possessions mentals, tan hermètic com fascinant. Un malson lynchià que desemboca en una simfonia d'imatges i so enlluernadora.

10. 'INSIDIOUS 2'

PER ALS QUE PREFEREIXEN EL TERROR DE LA VELLA ESCOLA

Tot i que un dels actius de Sitges és la seva capacitat per redibuixar les fronteres del gènere amb propostes híbrides, el festival també acull un terror d'arrel més clàssica, amic de l'esglai i el cop d'efecte. Un dels autors més fiables del gènere és James Wan, que recuperarà el terror paranormal a Insidious 2 . L'altre nom important del terror contemporani present a Sitges serà Ti West, que clausurarà el festival amb la seva primera incursió en el subgènere del found footage , The sacrament .n