CINEMA
MANU YÁÑEZ

Ryan Gosling, com el llamp

L'actor es creua amb Bradley Cooper a 'Cruce de caminos', de Derek Cianfrance

En una de les escenes més reeixides de Cruce de caminos , el Robin, el millor amic del protagonista (interpretat pel sempre excel·lent Ben Mendelsohn), sentencia: "Si corres com el llamp, t'estavellaràs com el tro". Una frase, improvisada per Mendelsohn durant el rodatge, que condensa la pulsió dramàtica, l'alè romàntic i l'esperit elèctric d'una pel·lícula que es desplega davant l'espectador com una espiral d'emocions, algunes contingudes i d'altres llampegants. En conjunt, una muntanya russa traçada per delicades pinzellades d'intimisme i sobtats esclats de pura energia cinètica. Una dialèctica que encarna millor que ningú el protagonista del film, Ryan Gosling: el rostre més lacònic i un dels físics més imponents del cinema nord-americà -segurament, l'actor jove amb més presència i talent del Hollywood actual, juntament amb Joaquin Phoenix.

UNA CARRERA CRIMINAL

Especialista a encarnar personatges hermètics, turmentats i de poques paraules, Gosling sosté (segons declaracions a la revista Complex ) que el Luke, el seu personatge de Cruce de caminos, "és una barreja de tots els clixés sobre la masculinitat: tatuatges, músculs, armes... tot molt passat de voltes". Una combinació de factors que entra en crisi quan el protagonista descobreix que té un fill. "La criatura es converteix en un mirall en què el Luke es veu reflectit... i en què descobreix que no és tan home com es pensa", afirma Gosling. Aquesta frustració portarà el personatge a iniciar una carrera criminal en què intentarà interposar-se un jove policia interpretat per Bradley Cooper.

Conegut per la seva encarnació del Phil de la saga de Ressaca a Las Vegas , Cooper és l'altra pota sobre la qual se sosté Cruce de caminos . El seu personatge -un ambiciós policia que aspira a ascendir en un departament infestat de companys corruptes- li permet explorar un vessant actoral escara més greu i fosc que el que va exhibir a El costat bo de les coses . De fet, la seva participació a Cruce de caminos és de tot menys casual.

El director Derek Cianfrance ha explicat que no podia concebre el film sense la presència de Cooper i que va fer un viatge en cotxe de cinc hores per trobar-se amb ell a Toronto i intentar convèncer-lo que acceptés participar-hi. Cianfrance tenia clar que Cooper era l'actor ideal per encarnar un home "que tothom veu com un heroi però que en el seu interior se sent corrupte".

Als espectadors familiaritzats amb la trajectòria de Ryan Gosling el Luke de Cruce de caminos els pot provocar un cert déjà-vu . D'una banda, l'actor es retroba amb el director Derek Cianfrance, que el va dirigir a Blue valentine , un drama sentimental carregat de tensió sexual. Cianfrance ha explicat que Cruce de caminos va sorgir d'una conversa en què li va preguntar a Gosling: "Amb tot el que has fet a la vida, què diries que et queda per provar?" "Robar un banc!", va respondre l'actor. "Però com?", va insistir el director. "Doncs amb una moto: seria una feina ràpida i àgil, el casc serviria per ocultar la meva identitat, i després amagaria la moto dins d'un camió i així despistaria la policia", va especificar Gosling. Prenent nota del detallat relat, Cianfrance va trobar l'impuls necessari per reprendre l'escriptura d'un guió sobre un lladre de bancs.

L'altre element que connecta aquest film amb el passat de Gosling és l'hermètica figura del pilot especialista a escapar de la policia a cop de volant, una habilitat que comparteixen el Luke de Cruce de caminos i el conductor de Drive , el film de Nicolas Winding Refn. Malgrat la coincidència, Gosling defensa que som davant pel·lícules força diferents. " Drive és un film surrealista, funciona com un somni -apunta l'actor-, mentre que Cruce de caminos explora les conseqüències i ramificacions reals de les teves accions. A Drive , el meu personatge podia destrossar-li el cap a un home amb tota impunitat, mentre que a Cruce de caminos només hi ha dos trets, però ressonen al llarg de tota la història", sosté Gosling evocant la dimensió moral del film de Cianfrance.