PANTALLES
EULÀLIA IGLESIAS

Reptes i dubtes digitals

'Penjats@Internet' reflexiona sobre els usos i abusos de les xarxes socials

Quina empremta digital deixem a internet? Fins a quin punt és segur accedir a una xarxa de wifi en un espai públic? Som conscients de la (falta de) privacitat del nostre perfil de Facebook? ¿Fem servir les xarxes socials amb un objectiu concret? Qui és el propietari de la informació que publiquem online ? ¿Canvien els nostres usos de les eines digitals segons l'edat?

Aquestes i moltes altres preguntes es planteja Penjats@Internet , el programa de 30 minuts que s'emet diumenge, 16 de juny, i que segueix la vida digital de sis usuaris de les xarxes socials, des d'un jove pare que ha alimentat la identitat digital del seu fill petit (que ja té compte de Twitter) fins a un col·leccionista d'objectes analògics que comparteix la seva afició però no la seva vida privada a les xarxes.

Aquest reportatge de Genís Cormand i Lluís Montserrat vol oferir una mirada reposada al canvi vertiginós que han suposat les xarxes socials a través també de l'opinió d'experts com Marc Elena, Francesc Grau, José Antonio Marina, Arancha Ruiz, Marta Alonso i l'expert en social media Àlex Puig, que s'ha traslladat a viure a Andorra per passar, com diu ell, de viure una hiperconnexió a practicar una connexió selectiva. "I és que el 95% de les persones no se separen més d'un metre del seu telèfon mòbil al llarg del dia", constata. El programa també ofereix testimonis com el del jove eurodiputat Jan Philipp Albrecht, que lluita perquè es legisli a favor del dret a la privacitat individual i a la protecció de dades a la xarxa i en contra dels interessos dels lobis d'internet.

VEUS D'UNA GENERACIÓ

"La nostra manera de comunicar-nos és aquesta. Si no, què ens queda? No ens queda res més", comenta l'Andrea Gómez, una de les joves protagonistes de Penjats@Internet . A través d'aquesta reflexió sobre els usos de la xarxa, el programa de TV3 també esbossa un retrat d'una generació que ja ha crescut en el paradigma digital. Una generació sobradament preparada però que veu estroncat bona part del seu potencial a causa de la crisi.

Aquesta realitat ja la va fer palesa Veus d'una generació , el capítol de Sense ficció que es va emetre el 28 de maig. El reportatge feia una panoràmica pels problemes, reptes i objectius de 50 catalans i catalanes d'entre 18 i 35 anys, una mostra representativa d'aquesta generació digital. El programa està dirigit per Joan Úbeda, que ja havia desenvolupat aquesta idea en un dels millors formats de la història de TV3, el de Generació D, aquell programa on es van entrevistant un mateix grup de persones nascudes amb la democràcia (d'aquí la inicial) al llarg de diferents anys. Veus d'una generació aporta un element també propi del paradigma digital.

El reportatge no s'ha esgotat en la seva emissió televisiva i compta amb una versió web-doc (http://veusdunageneracio.media314.cat), on es poden trobar versions més extenses de les intervencions dels diferents protagonistes. Un dels assumptes que es remarquen és precisament el d'internet i les xarxes socials. Aquesta nova Generació D (de digital ) compta amb integrants com Facu Díaz (@FacuDiazT), una estrella del Twitter nascuda l'any 1993 que ha posat en solfa mitjans de prestigi piulant titulars falsos que molts periodistes han retuitejat sense preocupar-se per comprovar-ne l'autenticitat. I és que els penjats a internet també saben utilitzar les xarxes socials per posar-ne en evidència els defectes.