ESCENES
BELÉN GINART

Quatre cervells per a un 'assassinat'

L'Atrium Viladecans celebra el desè aniversari amb una obra col·lectiva de Belbel, Casanovas, Bardagil i Clemente

Sergi Belbel, Jordi Casanovas, Cristina Clemente i Blanca Bardagil són còmplices d'un crim. No és ben bé que tinguin les mans tacades de sang. Són el que els informes policials designen com a autors ideològics. Coautors, en aquest cas. Entre els quatre han perpetrat l'obra amb què l'Atrium Viladecans celebra aquest cap de setmana el seu desè aniversari. El títol no pot ser més explícit: Assassinat a Atrium Viladecans. El que ja no és tan previsible és la manera en què es desenvolupa la història: tres espais reals de l'equipament acolliran les diferents escenes del relat. Els sospitosos són molts. L'obra aplega una quinzena de personatges. I tots tenen motius per haver volgut desempallegar-se de la víctima.

ESCENARIS REALS

En arribar al teatre, el públic rebrà la macabra notícia: algú ha acabat amb la vida de... Bé, la identitat del mort no la sabreu fins al final. Però els fets han tingut lloc justament el dia en què tothom s'havia vestit de festa per commemorar l'aniversari de l'Atrium. Per aclarir els fets, un petit viatge en el temps. Breu, molt breu. Dividits en tres grups, els espectadors seran convidats a presenciar què estava passant a la pista de pàdel, la piscina i el teatre que conviuen a l'Atrium mitja hora abans de la seva arribada. La gràcia de l'obra és justament que utilitza espais reals (per on el públic anirà desfilant de manera rotatòria: cada peça es representarà tres vegades en una mateixa funció). "Aquest és un dels elements engrescadors de la proposta perquè ens ajuda a trencar amb el que fem habitualment", explica Cristina Clemente.

Cadascun dels autors s'ha ocupat d'un dels escenaris. "La meva obra és la que passa a la pista de pàdel", aclareix la dramaturga. Aficionada a l'esport i interessada pels temes de dopatge, ha utilitzat aquest element com a possible mòbil de l'assassí. "M'encurioseix molt el fet que si ets esportista es pressuposa que has de donar exemple i jugar net i, en canvi, aquesta exigència no es trasllada a altres àmbits. Ningú fa debat del fet que l'obra de Sarah Kane o Antonin Artaud hagi estat escrita sota els efectes de certes substàncies", planteja.

AUTORS I DIRECTORS

Els quatre dramaturgs van pactar unes consignes a l'hora de fer la feina. Però a partir d'aquí han treballat lliurement. La gràcia, diuen, és precisament el fet que es percep l'estil de cadascun en les diferents peces. Sergi Belbel ha treballat l'escenari de la piscina. En la seva proposta, el mòbil de l'assassinat podria ser un ERO entre els treballadors de l'equipament. Segurament l'encara director del TNC coneix ben de prop el malestar laboral provocat per la crisi. Blanca Bardagil s'ha centrat més en les grans passions humanes, i ha imaginat un culpable motivat per gelosies amoroses. L'espectador tindrà la possibilitat de dir-hi la seva i votar qui creu que és el culpable. Les respostes a aquest misteri, però, són a les mans de Jordi Casanovas, el dramaturg que s'ha ocupat de lligar totes les trames i escriure la part final de l'espectacle. Cada peça està dirigida pel seu autor. I el misteri d'aquesta obra efímera s'esvairà per sempre diumenge vinent, quan acabi l'última representació.

AGATHA CHRISTIE COM A INSPIRACIÓ

El gran referent que van pactar els autors per escriure aquest Assassinat va ser Agatha Christie, però els puristes no s'han de prendre literalment aquesta clau. El resultat no ha pogut evitar l'humor o, com a mínim, la mirada irònica dels dramaturgs. "És una obra molt festivalera", resumeix Cristina Clemente. L'excepcionalitat de les circumstàncies s'ha aliat per afavorir aquest caràcter lúdic: espais reals i singulars, tres úniques representacions, el context de celebració. L'esperit d'Agatha Christie, però, és present en la intriga i en la multiplicitat de sospitosos del crim.


ASSASSINAT A ATRIUM VILADECANS

LLOC: Atrium Viladecans / Av. Josep Terradelles, 17 (Viladecans)

5,6,7 d'abril