MÚSICA
BORJA DUÑÓ AIXERCH

Les cançons d’Adrià Puntí, al Festival de Jazz de Girona

La Girona Jazz Project inaugura la 14a edició amb versions del músic de Salt

JORDI RENART / FJG Zoom

Ull per ull, Viatge d’un savi vilatrista cap enlloc, Mmm, quin fàstic veeecs, què bo, Muriel i Coral·í són algunes de les peces d’Adrià Puntí que sonaran diumenge en la inauguració del Festival de Jazz de Girona 2014 en clau de jazz contemporani. “La prioritat és que la gent reconegui les cançons”, explica Francesc Ubanell, director del certamen i guitarrista de la Girona Jazz Project, una formació que va començar com a big band però que actualment s’ha hagut de veure reduïda a deu membres “a causa dels temps que corren”.

Des d’un inici, la idea de la Girona Jazz Project va ser tocar música actual, dirigida pels mateixos autors. Així, la banda ha adaptat repertoris de músics com Perico Sambeat, Bob Mintzer, Llibert Fortuny, Zé Eduardo i Guillermo Klein. Ara, per primera vegada, adapten un autor de pop, gironí, amb música generada per la banda i sense un director extern. “Volíem fer alguna cosa amb cantautors catalans i va sortir el nom de l’Adrià Puntí”, tot i que ell no hi participa activament. “En aquest cas nosaltres fem tota la música, hi ha una cantant que és la Clara Luna i l’Adrià suposo que vindrà a veure el concert, però no serà a l’escenari amb nosaltres”, assegura Ubanell hores abans que el de Salt assisteixi a algun dels assajos d’aquesta setmana. ¿Podria ser que els espectadors es trobessin amb la sorpresa que Puntí s’animés a pujar a l’escenari? “No ho sé, sincerament”, diu el director. “Tot i que no és la idea inicial, estem oberts a tot. Si més endavant això continua seria un plaer, però fins ara no se n’ha parlat”.

En qualsevol cas, sembla que Puntí dóna carta blanca a la Girona Jazz Project. “Nosaltres teníem clara la idea artística i musical, però vam voler parlar amb ell”. Ubanell li va trucar i Puntí li va dir que li faria molta il·lusió, “que estaria al cas i que ens seguiria una mica, amb una barreja de curiositat i il·lusió alhora”, explica.

Pel que fa a les adaptacions, “les pots portar fins al límit que vulguis, però respectem la melodia, la lletra de dalt a baix i el que canviem són els acords, hi introduïm un concepte més de jazz contemporani”, comenta. Cada membre de la formació ha triat com a mínim una cançó i n’ha fet els arranjaments. Curiosament, totes són del repertori en solitari d’Adrià Puntí i no n’hi ha cap d’Umpah-Pah, una tria feta “per gust i per plaer, perquè ens agraden”.

La resta de la programació està feta amb la voluntat d’acostar el jazz al gran públic gràcies a preus “molt populars”. “El concert més car, amb músics de primer nivell mundial té un preu de 12 euros”, ressalta Ubanell. És el de Håkan Broström Quartet amb Joey Calderazoo i Jeff Tain Watts, dos músics amb “un currículum impressionant: Joey Calderazzo ha tocat en els últims discos dels germans Marsalis i Jeff Tain Watts durant molts anys ha sigut considerat el millor bateria de jazz del món”. Un altre plat fort del festival és la formació franco-hispano-marroquina Gabacho Maroconnection. “És un tipus de jazz que es fa molt a França, més obert, més modern, que es barreja amb el free i en aquest cas amb música ètnica del Marroc, una fusió molt interessant que aquí no estem gaire acostumats a veure: és la fusió màxima”, assegura Ubanell.

Pel que fa al jazz de casa nostra, a la programació destaquen David Pastor i David Mengual. “Pastor és un dels músics més actius del jazz a Espanya, escollit millor solista de l’any passat, amb un concepte molt obert de la música, i presenta disc amb Nu-Roots, un trio de bateria, teclat i trompeta, i David Mengual és dels músics més actius i interessants de Catalunya, fa temps que investiga noves vies d’expressió per al jazz i ve a presentar el seu últim grup, l’Slow Quartet”.

14è Festival de Jazz de Girona

Girona Jazz Project fa Puntí. Auditori de Girona (Sala Cambra). Diumenge 14. 21h. 10€. Trobareu tota la programació a www.festivaldejazzdegirona.com