PAULA ARANTZAZU RUIZ

'La noche más oscura' (Zero Dark Thirty)

LA NOCHE MÁS OSCURA   (ZERO DARK THIRTY) Zoom

Direcció: Kathryn Bigelow Guió: Mark Boal. 157 minuts. Estats Units (2012). Amb Jessica Chastain, Joel Edgerton, Taylor Kinney.

Kathryn Bigelow, al costat del guionista Mark Boal, ha aconseguit una gesta irrepetible: posar imatges a uns esdeveniments amagats durant una dècada sencera. Fins al 2011 dubtàvem si Bin Laden existia en realitat i ni tan sols la versió dels Estats Units sobre l'operació de captura del terrorista va convèncer la comunitat internacional. Com sant Tomàs, el món sencer necessita veure per creure, i és aquí on Bigelow entra com a gran protagonista.

Per enfrontar-se a La noche más oscura són necessaris, doncs, dos advertiments. Primer, recordar que som al davant d'una pel·lícula de ficció, encara que Bigelow l'articuli de manera que sembla que el que és versemblant es transformi en veraç. És a dir, que el treball és un llargmetratge tan sòlid que aparenta explicar la mateixa veritat.

Segon advertiment: quina és aquesta veritat que volen explicar-nos? Com a En tierra hostil , Bigelow i Boal tornen a mostrar-se ambigus amb la institució bèl·lica, però aquí justifiquen l'operació militar que va donar mort, suposem, a Bin Laden. Clar i català: La noche más oscura és pura propaganda, és l'altre pla de la famosa fotografia d'Obama i el seu gabinet observant l'operació de captura del líder d'Al-Qaida.

Tant de bo tota la propaganda fos, això sí, tan bona com La noche más oscura . I urgent. La pel·lícula no només estableix vincles amb un bon grapat de treballs -des d' Essential killing (Jerzy Skolimowski, 2010), la sèrie Homeland (Howard Gordon i Alex Oca) o la molt crua The invisible war (Kirby Dick, 2012)- sinó que obre la porta a moltes qüestions, resumides en una sola: per què ara?