ESCENES
BELÉN GINART

Lali Ayguadé: “M’interessen les coreografies que treballen amb l’emoció”

És ballarina, coreògrafa, mestra de ballarins i amant de la diferència. Va tornar a casa després d’una exitosa carrera a Londres, amb ganes de provar coses noves. Li plouen les propostes

Lali Ayguadé  “M’interessen les coreografies que treballen amb l’emoció” / EDU PÉREZ Zoom

Kororo parla de com les persones canvien. Fa uns anys tu mateixa vas fer un gran canvi: tornar a Barcelona després d’una llarga carrera a l’estranger.

Les persones estem destinades a canviar, físicament i emocionalment. És possible que l’espectacle neixi d’una sèrie de canvis personals. Tinc 35 anys, he tornat a Barcelona, és inevitable preguntar-te cap on vas.

¿No et feia por deixar un camí d’èxit al costat de gent com Akram Khan?

Estic supercontenta d’haver tornat a Barcelona. Vaig fer una part molt llarga de la meva carrera a fora, primer a Dinamarca i després a Londres, on vaig estar vuit anys a la companyia d’Akram Khan. Tenia ganes de canvi, i a Barcelona he pogut treballar amb gent molt diferent, com Marcos Morau de La Veronal o Baró d’Evel, i he pogut fer els meus propis projectes. És molt enriquidor i és on volia anar.

Els ballarins solen marxar fora per la falta de recursos. Amb quina realitat t’has trobat a la tornada?

En comparació amb Londres, hi veig molta diferència. Allà també és difícil, però hi ha més oportunitats. Cal acceptar un nou punt de partida, si no tinc les condicions necessàries per crear una peça, no podrà ser com l’havia imaginat. T’has d’adaptar a les condicions de creació.

Com t’ha anat amb Kororo?

La vaig començar a fer pensant que l’espectacle tenia futur, però encara ningú m’havia confirmat que hi apostava. Quan Temporada Alta i el Mercat em van confirmar que el coproduïen, va ser una gran tranquil·litat saber que tenia el seu suport.

Havies fet altres peces, però és la teva primera creació amb quatre ballarins. Com ha anat el procés?

En total hi hem treballat tres mesos, però repartits en diferents períodes de feina. És la primera vegada que ho faig així i m’ha anat molt bé perquè et permet reflexionar sobre el que has fet i aprofundir-hi d’una altra manera.

Com definiries l’espectacle?

El punt de partida és molt teatral, però no hi ha una narració lineal sinó un conjunt d’escenes. El que caracteritza la meva dansa és que el moviment sempre parteix d’una intenció. Hi ha molta concreció. Al principi els intèrprets no ballen, fan accions.

No t’interessa el moviment pel moviment.

He treballat amb molta gent per a qui la finalitat és el mateix moviment, i m’agrada molt. Però en el meu cas m’interessen més les coreografies que a més de buscar l’estètica treballen amb l’emoció. M’agrada que es pugui sortir de l’abstracció per anar a la normalitat, que el públic miri la feina d’una manera més concreta, que el moviment digui alguna cosa a l’espectador, que el faci enfadar o que el faci riure.

A Kororo has reunit uns ballarins molt diferents entre si.

Imparteixo tallers de dansa per tot Europa, i així és com els he conegut. L’Anna ha treballat amb James Thierrée, i és superexpressiva. El Diego ve del hip-hop. El Sergi, del circ. I el Nicolas va néixer al Congo, el van adoptar a Bèlgica i el seu cos guarda molt la memòria de la terra on va néixer. Tots tenen una individualitat molt forta, però el fet de treballar amb gent diferent també els ha servit d’inspiració.

Per primera vegada has treballat amb un dramaturg, Jordi Oriol. ¿L’humor de l’espectacle és seu?

No, l’humor ja hi era. El Jordi es va incorporar quan el procés ja estava molt avançat, i m’ha ajudat molt en la transició entre escenes.

Aquests dies se t’acumula la feina. Demà balles la Inacabada de Schubert al Palau de la Música.

Sí, és una col·laboració amb l’Orquestra Simfònica del Vallès. Potser no està bé dir que sí a tantes coses, és guai però has de saber centrar-te i mesurar les forces.

Realment estàs molt sol·licitada. Quins projectes tens en marxa?

Estaré un any de gira amb Bèsties, de Baró d’Evel, i estic creant un duet justament amb un dels integrants d’aquesta companyia. Sidi Larbi també m’ha proposat una col·laboració, i tinc un compromís amb la companyia Akram Khan per fer una feina puntual. Tinc moltes coses en marxa, i no puc comprometre’m amb espectacles que em lliguin per un temps molt llarg. |

‘Kokoro’, de Lali AyguadéDirecció: Lali Ayguadé. Amb Anna Calsina Forrellar, Nicolas Ricchini, Sergi Parés, Diego Sinniger de Salas Mercat de les Flors (Barcelona)

Fins al 24 de gener