CARA A CARA
PLAY

El mag Hausson entrevista Hermann Bonnín

Hermann Bonnín dirigeix el mag Hausson a l’espectacle visual de màgia i poesia Carnaval de màgia en dues parts, de Brossa a Hausson a la Seca-Espai Brossa (Barcelona), fins al 20 d’abril.

H. |Com vas començar al món de la direcció?

H.B. |Descobreixo el meu gran teatre del món quasi de nen, a través de la sensualitat, la vida i el color al mercat del Born. I és, tal vegada, des d’aquesta motivació que ingresso a l’Institut del Teatre i m’interesso per la pedagogia, i sobretot per la investigació i per la direcció d’escena.

Com et definiries com a persona?

Sóc introvertit, acollidor i amb el privilegi de tenir una vocació permanent.

Què és per a tu l’amistat?

Alguna cosa a cultivar, a preservar i que no sempre exerceixo.

Què és per a tu la màgia?

Una de les dimensions visuals de la poesia.

Segur que ets el director amb més experiència en la direcció d’espectacles de màgia. Com et sents quan n’estàs dirigint un?

No especulo amb el truc sinó amb l’atmosfera.

Quina és la peça més difícil que has muntat?

La dificultat és un repte que et fa créixer i un valor inherent al treball escènic. Es tracta, entre altres coses, de cohesionar un equip en una sola direcció.

Què és el que més premies en els teus muntatges?

Prioritzo sobretot la paraula, la paraula viva, com deia Maragall. I la recerca de l’essencial en el llenguatge. La depuració. I no vull afirmar que sempre, sempre ho aconsegueixi.

Digue’m el teu carrer preferit de Barcelona i per què ho és.

El passeig de Sant Joan, perquè hi visc. Ah, m’agrada molt i molt el barri de la Ribera i forma part d’un dels dissenys urbanístics més valuosos de Barcelona.

Et consideres una persona nostàlgica?

No. Encara que la nostàlgia certament presideix moments de la teva vida. Tanmateix, miro el present i em costa imaginar el futur.

Què es per a tu un Carnaval de màgia en dues parts?

El carnaval està en l’origen del teatre. Un origen bàquic, tal vegada en l’origen de la màscara i la disfressa, en l’origen del transformisme i del music hall. I la màgia està també en els orígens dels mil·lenaris rituals egipcis. Un art característic dels tres Reis Mags de l’Orient brossià: Fregoli, Méliès i Houdin. El joc i la màgia, el joc i l’engany. Joan Brossa diu en la seva “espurna biogràfica”: “He anat descobrint que no hi ha diferència entre un joc de mans i un poema: tots dos són una metamorfosi de la realitat, una sorpresa per a la persona intel·ligent”.