PANTALLES
Cultura 16/08/2013

Els hereus de l'oci digital portàtil

Els mòbils i les tauletes reclamen el seu espai al lucratiu món dels videojocs

Raül Arribas
4 min

VIDEOCONSOLA PORTÀTIL

Els telèfons mòbils intel·ligents han revolucionat el concepte de mobilitat existent fins fa pocs anys. El públic en general sovint no és conscient del tipus de dispositiu que posseeix. Fins i tot el mateix nom, heretat d'aquesta evolució tan ràpida, causa confusió. I és que els anomenats telèfons mòbils intel·ligents han deixat de ser telèfons mòbils. L'aparell, que s'ha convertit en acompanyant inseparable de més de mil milions de persones a tot el món, és en realitat un ordinador ultraportàtil, un minúscul computador personal.

Una de les capacitats que es revelen en mirar el telèfon mòbil intel·ligent amb aquesta nova visió és la de videoconsola portàtil. Un ordinador portàtil, que fa servei en molts aspectes de la vida diària, és també una gran plataforma de videojocs, però la seva portabilitat és limitada. Les videoconsoles portàtils han estat tradicionalment els aparells idonis per satisfer aquesta afició tant en viatges llargs com en escapades de cap de setmana, però tenen l'inconvenient que requereixen l'adquisició d'un aparell especialitzat que potser durant la resta de l'any es fa servir poc.

El que molts encara no han descobert és que a les seves butxaques ja duen avui una videoconsola portàtil de primer ordre, amb unes capacitats idònies per a l'entreteniment electrònic sigui quin sigui el moment escollit per gaudir-ne. Tot i que la majoria d'usuaris de telèfons intel·ligents sí que tenen interioritzada l'existència de jocs com Apalabrados (02), Angry Birds (01), Candy Crush Saga (03), Jetpack Joyride (09), Fruit Ninja (07), Plants vs. Zombies (08) i similars, molts desconeixen que aquests mateixos dispositius ja compten amb un catàleg de títols esplèndids adreçats a aficionats als jocs de videoconsola. Tots els gèneres de videojocs, tant els més populars com els que compten amb un grup de seguidors reduït, tenen representants destacats a les botigues virtuals de les principals plataformes mòbils. De cara a l'estiu, una època de l'any en què els desplaçaments, curts i llargs, els canvis de residència i els viatges són més freqüents, el nostre telèfon es pot convertir en la nostra videoconsola portàtil amb totes les garanties.

ELS JOCS

La principal diferència entre les plataformes mòbils, tant telèfons com tauletes, i les videoconsoles tradicionals és la interfície de control. La interfície tàctil és, òbviament, diferent del clàssic comandament físic, i això implica que mentre alguns gèneres s'hi adapten amb dificultat d'altres sembla que han estat concebuts per a una interacció amb l'usuari com aquesta. Un gènere que ha sortit molt beneficiat d'aquesta nova interfície és el de les aventures gràfiques; trobem propostes excel·lents com Superbrothers: Sword & Sworcery (01) i Machinarium (02), a més de remakes dels grans clàssics d'ordinador. Un altre gènere que aprofita perfectament les pantalles tàctils és el de l'estratègia per torns, és el cas de Warhammer Quest (03), una adaptació del popular joc de taula, i XCOM: Enemy Unknown (04), un títol que va rebre crítiques fantàstiques en ordinador i videoconsoles i que ha estat portat als dispositius mòbils amb total fidelitat. Un dels gèneres amb més seguidors en videoconsoles de sobretaula és el de jocs d'acció en primera persona; als nostres mòbils podem trobar propostes tan atractives com Deus Ex: The Fall (05) i N.O.V.A. 3 (06), l'últim exponent d'una de les franquícies de jocs per a mòbils de més èxit. Si som fans del rol i l'acció ens seduirà Bastion i si, en canvi, busquem un gran joc de plataformes ens sorprendrà Rayman Jungle Run (07). També podem trobar jocs d'aventures i exploració en tercera persona com Horn , simuladors de combat espacial com Galaxy on Fire 2 , jocs de combat cos a cos com el conegudíssim Infinity Blade 2 , i l'independent i premiat Limbo , que després de rebre nombrosos premis i reconeixements en plataformes més convencionals ja està disponible per a dispositius mòbils. Les plataformes mòbils també han permès a estudis més petits entrar en el potent mercat dels videojocs; es tracta de desenvolupadors que poden aportar enginy i originalitat per compensar la falta de mitjans econòmics. Les botigues virtuals dels nostres dispositius mòbils estan plenes de videojocs artesanals fets amb voluntat i talent que aconsegueixen obrir-se pas entre els cada cop més habituals productes de les grans companyies de la indústria de l'oci digital. A Catalunya trobem alguns exemples de videojocs d'aquestes característiques, com ara Nihilumbra (08), un singular joc de plataformes creat a Sabadell l'any passat que s'ha endut diversos premis nacionals i internacionals, i iCastellers (09), un divertit i simpàtic simulador del món casteller que va aconseguir cert ressò als mitjans.

PLATAFORMES I FUTUR

El mercat de l'entreteniment electrònic als dispositius mòbils segueix un esquema semblant al de la mateixa distribució de dispositius. Android i els dispositius d'Apple, amb iOS, iPhone i iPad, acaparen pràcticament la totalitat de l'oferta de videojocs i deixen els seus competidors a molta distància. Però si en vendes de dispositius els sistemes de Google i d'Apple competeixen aferrissadament, amb un sistema dominant en telèfons i l'altre dominant en tauletes, pel que fa a diversitat i quantitat de videojocs disponibles el sistema d'Apple guanya per golejada el seu competidor més directe. iPhone i iPad són, amb diferència, les plataformes a les quals van destinades més jocs i de més qualitat i que, a més, reben en exclusiva moltes de les propostes més interessants que arriben al mercat.

La indústria del sector ha detectat l'oportunitat que ofereix aquest mercat i ja ofereix perifèrics que completen l'experiència de joc. Com, per exemple, bateries addicionals o carregadors portàtils per pal·liar l'alt consum que provoquen els videojocs més exigents, i auriculars amb tecnologia Bluetooth per gaudir d'un bon so sense cables, són alguns dels complements ideals per jugar a qualsevol lloc amb el nostre dispositiu mòbil. En aquest marc l'anunci d'Apple a la presentació de la nova versió del sistema operatiu mòbil iOS 7 d'oferir als fabricants de comandaments físics de control una manera de fer-los compatibles amb els seus videojocs, de manera estadandarditzada per la mateixa companyia, obre un nou horitzó per als gèneres -que cada cop són menys, d'altra banda- que veien com la interfície tàctil encara suposava un desavantatge de cara a les videoconsoles portàtils amb comandaments tradicionals. Aquest era segurament l'últim obstacle que quedava per salvar i ara res no impedeix als telèfons mòbils intel·ligents i a les tauletes tàctils competir cara a cara amb les videoconsoles portàtils tradicionals.

stats