CRÍTICA DE CINEMA
TONI VALL

Ex Machina

*** Direcció i guió: Alex Garland. 108 minuts. Regne Unit (2015). Amb Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Corey Johnson, Deborah Rosan, Evie Wray, Chelsea Li Per a creients cecs en un futur robotitzat

Ex Machina Zoom

La qüestió de la intel·ligència artificial és més vella que l’anar a peu i des de fa uns anys s’insisteix amb certa pesantor en la seva ingerència cada cop més patent en les nostres vides i en el suposat fatalisme que ens incapacita per rebel·lar-nos contra el seu poder cada cop més creixent. Triomfa el missatge que l’escèptic serà tard o d’hora sotmès. Exemples? Her, Transcendence, Eva... Ex Machina no innova però construeix una mirada més estimulant del previst. Alex Garland construeix un film íntim al mig de la natura sobre la trobada entre dos homes i un robot amb un atractiu cos de dona. El relat té una sana temprança, un valor a tenir en compte en un temps colonitzat per absurdes acceleracions. És també un pèl naïf perquè, en el fons, hem arribat a un punt en què les històries de robots queden antiquades ràpidament i ja no sorprèn gens el joc de l’atracció física i sexual entre l’home i la màquina. S’agraeix la finesa de l’estètica, la cura del retrat emocional i la presència d’uns actors funcionals però amb una delicada espurna de carisma.