PLAY
JOAN MIQUEL OLIVER

Un descontrol considerable

Manual imprescindible del perfecte artista pop (XV)

+ Un artista o un grup amb repertori propi té l'obligació de sonar en directe igual de bé que al disc. El seu públic l'ha escoltat a casa o l'ha sentit per la ràdio, i us puc ben assegurar que no espera gaire menys que això. Que sigui factible o no, depèn d'una infinitat de factors que se'ns escapen en un alt percentatge: qualitat del material, sonoritat del recinte, distribució dels oients dins de la sala, puntualitat dels tècnics... Oblidem-nos de tot i centrem-nos com sempre en el que depèn exclusivament de nosaltres i que, per tant, és la nostra responsabilitat.

+ La millor manera de minimitzar al màxim el possible desastre és avançar-nos, prendre avantatge, estam parlant de la famosa prova de so. No fa falta que us hi presenteu tots a la vegada. Primer s'ha de provar la bateria, concretament, bombo, caixa, xarles, timbals i ambients, en aquest ordre. Després es prova el baix, els teclats o la guitarra, la veu del cantant i els cors. Depèn de quina sigui la teva assignatura pots fer una previsió i arribar al moment just. El tècnic necessita silenci per provar cada instrument per separat, i la millor manera que en pugui tenir és que no hi hagi ningú més que el músic afectat. Si ets guitarrista i necessites un munt de temps per muntar els teus amplis i pedals, buscar una bona ubicació, comprovar com han quedat les guitarres després del darrer concert, afinar, etc., ves-hi prest i fes-ho tot, però en silenci. El més important és que quan el teu tècnic et reclami ja ho tenguis tot a punt per començar a tocar.

+ El factor temps és decisiu, sobretot quan hi ha diverses bandes esperant per provar. Si estau ben organitzats, tot anirà bé, no heu de perdre ni un segon. La millor manera de fer un bon concert és començar-lo bé. Per això és molt recomanable que abans de donar per finalitzada la prova toqueu les tres o quatre primeres cançons en l'ordre contrari. El primer tema que sonarà davant la gent és el darrer que heu de provar. Així el tècnic el deixa perfectament mesclat. El primer vers del cantant s'ha de sentir bé, ni fort ni fluix, amb l'equalització perfecta. Tampoc oblideu que el vostre sonidista ha de provar mil punyetes: un delay per a la veu en tal tema, un canal de teclat que no li arriba, un instrument petit que només sona una vegada... Deixau-lo treballar. És estrany el dia que al control de so no hi ha un descontrol considerable.

BOLOCONSELL:

EL CARAMEL DE MENTA ABANS DE CANTAR ÉS UNA TRAMPA. EL TEU COS EQUILIBRA SOL ELS SEUS FLUIDS