ESCENES
Cultura 26/07/2013

Edimburg: benvinguts al gran teatre del món

El festival internacional d'arts escèniques més famós celebra la 66a edició al mes d'agost

Belén Ginart
3 min

Hi ha llum més enllà del para-sol. Durant el mes d'agost, la sequera de la cartellera catalana (amb honroses i heroiques excepcions) no és l'únic horitzó possible per als aficionats a les arts escèniques. Al cim de les alternatives més llamineres hi ha el Festival d'Edimburg. D'acord, no és una opció econòmica ni fàcil d'improvisar. Però tothom que hi ha anat coincideix que és una experiència que cal viure, com a mínim un cop.

Es parla de Festival d'Edimburg, però seria més precís utilitzar el plural. En una mateixa ciutat, durant el mes d'agost, hi conviuen explosions artístiques de diferents àmbits: literatura, cinema, música clàssica, òpera i, òbviament, teatre, amb tota la riquesa de matisos que pugui connotar la paraula. Pel que fa a les arts escèniques, d'una banda, hi ha el programa oficial, l'Edinburgh International Festival, que té lloc del 9 d'agost a l'1 de setembre. De l'altra, el Fringe, que se celebrarà del 2 al 26 d'agost. Tots dos van néixer el 1947. Acabada la Segona Guerra Mundial, un grup de persones van decidir que les arts podien ser un bon territori per al desgreuge dels països centreuropeus devastats durant el conflicte. Simultàniament al format internacional naixia l'alternatiu, la versió off , avui multitudinària. En l'actualitat, el Fringe acull centenars de companyies vingudes d'arreu que ofereixen la seva feina al carrer i als locals més insospitats, sovint perdent-hi diners perquè pensen que és una oportunitat única per donar-se a conèixer. I l'efervescència creativa que viu a l'estiu la ciutat escocesa deu molt al seu risc.

Per extens i per divers, el programa del Fringe convida a descobrir-lo per un mateix. Resulta molt més fàcil, en canvi, fer-se una bona guia del que val la pena no perdre's del Festival Internacional, el programa oficial. Molt més convencional en el seu plantejament, s'organitza cada any al voltant d'un tema. Enguany explora una mena de zona franca, un mestissatge entre arts escèniques i tecnologia. Aquestes són algunes de les mostres destacades.

'HAMLET'

La mítica companyia experimental radicada a Nova York The Wooster Group (va ser fundada el 1975 per, entre d'altres, Willem Dafoe, i per les seves files hi ha passat gent com Frances McDormand) presenta una versió de l'obra de Shakespeare que és com un joc de miralls. L'espectacle parteix del muntatge de Hamlet protagonitzat el 1964 per Richard Burton: l'auge del cinema va fer que s'enregistrés amb 7 càmeres i el film resultant es va emetre durant dos dies a 2.000 cinemes dels EUA. En teoria totes les còpies s'havien de cremar, però se'n va trobar una a casa de Burton que ha servit de base per al muntatge de The Wooster Group: mentre es projecta el film, els actors de la companyia en reprodueixen mil·limètricament gestos i accions.

'LEAVING PLANET EARTH'

Alta tecnologia al servei de l'espectacularitat en aquest muntatge escrit i dirigit per Catrin Evans i Lewis Hetherington. La peça reconstrueix la història de la humanitat des de la consciència ecològica. Els espectadors són interpel·lats perquè hi diguin la seva.

'METAMORPHOSIS'

L'home-escarbat imaginat per Kafka passat pel túrmix de la tradició de l'Òpera de Pequín i l'aportació de l'Institut de Tecnologia Quanta (Taiwan). Gregor Samsa és víctima i botxí alhora, per la seva obsessió a perseguir els déus d'avui; la família, que el rebutja, representa una societat tan culpable com ell.

'ON BEHALF OF NATURE'

Més ecologia. La compositora, cantant, realitzadora i artista de teatre Meredith Monk visita el festival amb una producció que és un lament sobre la destrucció del planeta per part de l'home. La reacció es busca a partir del contrast: l'univers que es recrea en la peça és un món on els éssers humans, la natura i els elements espirituals creen un tot delicat, demostrant que la interconnexió genera harmonia.

'CORIOLANUS'

Dues bandes xineses de rock omplen l'escena en aquest muntatge interpretat per la Beijing People's Art Theatre. En aquesta versió, el Coriolà de Shakespeare es vol desprendre de l'estigma del dictador per esdevenir un valerós guerrer que porta fins a les últimes conseqüències les seves decisions. Peti qui peti, però per absoluta convicció en la idea d'estar fent el que cal.

UNIVERS BECKETT

La paraula de l'autor irlandès ressona en múltiples formes en aquesta edició del festival. Des de les obres que va escriure per al teatre, sí, però també des de les seves novel·les i fins i tot en els textos que va escriure per a la ràdio. Diferents muntatges en què participen grans noms de l'escena, entre ells David Mamet, que li reten homenatge.

L.A. DANCE PROJECT

La companyia creada pel francès Benjamin Millepied és un dels plats forts del menú de dansa del festival. El seu espectacle aplega coreografies de destacats creadors contemporanis (William Forsythe, Merce Cunningham i el mateix Millepied).

EDINBURGH INTERNATIONAL FESTIVAL

DIVERSOS ESPAIS (EDIMBURG)

Del 9 d'agost a l'1 de setembre

www.eif.co.uk

stats