CRÍTICA DE CINEMA
MANU YÁÑEZ

Dheepan

**** Direcció: Jacques Audiard Guió: J. Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré. 109 min. França (2015). Amb Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan Per a devots del cinema social més immersiu

'Dheepan', de Jacques Audiard. / VÉRTIGO FILMS Zoom

La nova pel·lícula de Jacques Audiard es presenta com una oportuna i digna immersió en el drama migratori. Digna perquè evita dos dels grans perills del cinema social de denúncia. D’una banda, l’explotació melodramàtica de l’odissea vital dels protagonistes, que aquí mantenen en tot moment l’amor propi, empesos per un poderós instint de supervivència. I, de l’altra, Dheepan aconsegueix comunicar el seu missatge -sobre la inoperància d’Europa per gestionar l’arribada d’immigrants- sense sermonejar l’espectador amb discursos didàctics. Ambientada en una ban- lieue convertida en gueto migratori i territori comanxe, la pel·lícula es fa forta en un tram central d’alè neorealista, quan les motivacions dels personatges resulten incertes i intrigants. Un triomf narratiu que es veu lleugerament minvat per una recta final en què Audiard sobreexposa els traumes d’un home (el Dheepan del títol) perseguit per un passat bel·licista, una operació que, tanmateix, permet al director d’Un profeta exhibir el seu indiscutible virtuosisme escènic. |