CRÍTICA DE CINEMA
JOAN PONS

Deuda de honor

**** Direcció: Tommy Lee Jones. Guió: T. L. Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley Oliver. 122 min. EUA (2014). Amb Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer. Per a defensors del ‘western’ com un gènere viu, actual i modern

poi Zoom

Deuda de honor arriba a la cartellera tard però ben flanquejada: una mica després d’un fals western ( Lejos de los hombres ) i d’un western a la Jane Austen ( Slow west ), i una mica abans de l’esperada The hateful eight de Tarantino i de Bone Tomahawk (que va passar amb èxit per Sitges i s’estrenarà finalment al març). Tot plegat convida a pensar en aquesta pel·lícula de Tommy Lee Jones com a part d’una tendència renovadora, heterodoxa i estranya del gènere de l’Oest. I una mica ja és això: la pel·li pateix episodis al·lucinats que poc tenen a veure amb l’ortodòxia. Però també té una innegable vibració clàssica: és un relat itinerant de personatges descastats (un esquema i una fauna molt habituals del western ) i, per tant, vol ser al mateix temps norma i excepció. El bonus que ofereix Lee Jones, a més, és un punt de reflexió sobre la vigència del que explica. El discurs del seu film sobre la discriminació femenina, l’estigmatització de les malalties mentals i la impossible reinserció social de les persones amb passat tèrbol té lloc al segle XIX, però continua sent actual al XXI. |