PANTALLES
EULÀLIA IGLESIAS

Detectius d’estar per casa

‘Kubala Moreno i Manchón’ arriba a la tercera i última temporada

El primer encert de Kubala, Moreno i Manchón, la sèrie detectivesca de TV3 estrenada el 2012 i que ja ha encetat la tercera temporada, va ser no imitar els procedimentals nord-americans ni recórrer al pastitx del cinema negre dels anys 40. En lloc d’aspirar a fer una còpia barata de CSI, aquesta ficció de Diagonal TV creada per Javier Olivares i Anaïs Schaff (ara Schaff és la cap de guions en solitari), va optar per personatges més realistes i quotidians.

Els tres detectius privats amb nom d’alineació del Barça de les 5 Copes són tan propers com els casos que resolen. Aquí no apareixen ni sofisticats assassins en sèrie ni crims amb una posada en escena espectacular. Tampoc es desplega un arsenal de noves tecnologies per resoldre els misteris. Els mètodes són els de tota la vida: contactes, trucades, seguiments, interrogatoris, vigilància i esperes... L’únic que pot tenir en comú KMM amb un episodi de Mentes criminales és la fila de la secretària de l’oficina, la Marga (Francesca Piñón), molt propera a la de Penelope Garcia, l’extravagant encarregada d’informàtica d’aquella sèrie.

Aquest to realista i proper és marca de la casa de les ficcions de TV3. També una solució en època de crisi, en què els pressupostos no donen per a gaires fantasies ni sofisticacions. KMM és una ficció de baix pressupost que intenta treure el màxim profit als seus recursos. Un d’aquests recursos és convertir la ciutat de Barcelona en protagonista. Encara que sigui amb unes cortinetes recurrents i amb localitzacions fàcils d’identificar, com l’Hotel 1898 de la Rambla als primers episodis d’aquesta nova tongada. La resta són interiors, alguns tan gastats com el bar-de-tapes-de-tota-la-vida que no falta en cap sèrie catalana o espanyola de vocació realista.

El segon encert dels creadors ha estat fer que la sèrie es mogui entre el suspens i el dramedy per arribar al màxim nombre possible d’espectadors. En cada episodi de KMM es combina algun misteri per mantenir la intriga de qui l’està veient amb les tribulacions personals dels protagonistes, les típiques de qualsevol ciutadà: des de la crisi de la mitjana edat fins a la dificultat de trobar parella. A través dels casos que investiguen Kubala (Jordi Martínez), Charli Moreno (Marc Cartes) i Helena Manchón (Núria Gago) van emergint aspectes de la realitat socioeconòmica del país: des de les formes de vida a la presó fins a les persones que neixen amb un sexe amb el qual no s’identifiquen. Fins i tot ens assabentem que els detectius han perdut un contacte en una empresa a causa d’un ERO. I aquesta tercera temporada sembla que KMM també donarà més paper als fills de Kubala, una tendència també present a les ficcions internacionals per captar targets més joves.

Formalment, KMM plantejava un repte curiós. Com enfocar una sèrie amb capítols d’una hora aproximada de durada al voltant d’una professió que es dedica bàsicament a esperar, vigilar i contemplar. És a dir, com traslladar a un mitjà al·lèrgic a la inacció aquest vessant de l’ofici. El primer episodi de la tercera temporada dóna unes quantes respostes a la qüestió...

A FAVOR
Com la sèrie entronca
amb la tradició de la ficció
detectivesca amb vocació
realista i social.

EN CONTRA
Com tantes altres sèries
de TV3, és presonera de
la seva pròpia discreció
i mesura.

KUBALA, MORENO I MANCHÓN ★★★
DE JAVIER OLIVARES I ANAÏS SCHAFF
PER A DIAGONAL TV / TV3
En emissió a TV3 i TV3 a la carta