CRÍTICA DE CINEMA
EULÀLIA IGLESIAS

Corn Island

*** Direcció: George Ovashvili. Guió: R. J. Minneboo, G. Ovashvili, N. Shataidze. 100 min. Geòrgia (2014). Amb Ilyas Salman, Tamer Levent, Mariam Buturishvili. Per als que gaudeixen de la natura sense ornaments

POI Zoom

L’illa de blat de moro del títol neix d’un fenomen habitual a Geòrgia: el riu deixa al descobert conglomerats de terres on els pagesos planten una collita abans que les aigües els cobreixin altre cop. Aquest vincle entre l’ésser humà i els cicles de la natura és la base del film de George Ovashvili, que comparteix context històric amb un altre títol georgià recent, Mandarines, de Zaza Urushadze. En tots dos casos, les històries se situen en ple conflicte per la independència d’Abkhàzia, una guerra que l’avi protagonista de Corn Island i la seva néta contemplen amb certa indiferència fins que es veuen obligats a amagar un soldat ferit. En aquest escenari únic, gairebé claustrofòbic, i amb tot just unes línies de diàleg, Ovashvili transmet la força, la bellesa i el fatalisme d’aquesta relació entre els personatges i la natura, a la qual se suma la intrusió de la realitat històrica. No només l’avi treballa contra rellotge per salvar una collita; el film també observa la vitalitat i la tendresa del despertar sexual de la jove protagonista.