PLAY
JOAN MIQUEL OLIVER

Gravar és fer-li fotos al so

Manual imprescindible del perfecte artista pop (XXIV)

+ Tens un ordinador i t’han deixat un bon micròfon. Has sentit a dir que avui dia et pots gravar un disc a casa amb la mateixa qualitat de so que en un estudi. És veritat que hi ha estudis bastant merdosos, però bé, tot depèn de la qualitat del material que tenguis, que pot arribar a ser tan bo com el que hi ha als millors estudis, i de les teves capacitats com a tècnic de so, que, en principi, suposarem que són bàsiques. No et preocupis, ho pots fer tot malament menys una cosa: col·locar el micro al lloc correcte.

+ Un micro és una membrana que capta les vibracions de l’aire, el so. Aquesta vibració es converteix en un senyal elèctric que després s’amplifica i es reprodueix a l’engròs per un altaveu que fa vibrar l’aire una altra vegada. El que sona per l’altaveu és una còpia de la vibració original. Quan sents un instrument, què sents? D’una guitarra, per exemple. Les cordes? La tapa? El forat? Jo t’ho dic. Quan sona una guitarra sents una suma caòtica d’ones que reboten per les parets. Si vols gravar bé una guitarra és precisament això el que has de gravar. No hi ha secrets. Hi ha qui diu que sap on s’ha de col·locar el micro per a cada instrument. Un piano es grava d’aquesta manera, un amplificador va amb el micròfon enganxat a la tela, el bombo amb la patata dedins, etc. Hi ha moltes fórmules, però tu només n’has de saber una: el so real de l’instrument és en l’espai que el revolta.

+ Prova de gravar la cafetera, un so que coneixes perfectament. Fes dues preses, una amb el micro a un pam i una altra a un metre i mig. Escolta’n el resultat i valora quina sona realment a cafetera: guanya la del micròfon enfora. Què et fa pensar que per gravar un cello ho has de fer diferent? Jo t’ho dic: la quantitat de vegades que has sentit un cello mal gravat. Estam massa avesats a escoltar els instruments als discos i la nostra inseguretat fa que vulguem sonar com ells. Passeja’t per la sala mentre el músic escalfa i intenta captar com sona tot ell, col·loca el micròfon i intenta captar-lo sencer. Enregistra aquest escalfament i escolta-ho. Si l’has posat massa lluny, te n’adonaràs de seguida. Tornes devora d’ell i l’hi atraques un poc. L’abast d’un micròfon té forma de xampinyó, com més enfora el posis, més ample és aquest abast i més bé captes els rebots i el so de la sala. Pensa que estàs fent una foto i que el micro és la càmera.


BOLOCONSELL:

APUNTA QUÈ VA A CADA CAPSA O MALETÍ. REPASSA-HO QUAN REPLEGUIS, ÉS MOLT FÀCIL PERDRE COSES