Cinema
XAVI SERRA

Antologia de tocats de l'ala

A l'arbre familiar de l'Alan de 'R3sacón' hi trobem alguns dels brètols més grans de la comèdia ianqui

Avui arriba a la cartellera R3sacón , la tercera part d'una saga que no estava concebuda com a tal. El motiu per canviar d'idea va ser, esclar, l'èxit de la primera entrega, Ressaca a Las Vegas . L'audàcia de l'estructura en forma de flashbacks d'una nit boja, la incorrecció del guió i el ritme trepidant van tenir una part important de culpa per aconseguir que el film recaptés 277 milions de dòlars, però el carisma dels personatges va fer la resta. I si algun d'ells destacava per damunt de tots era, sens dubte, l'Alan de Zach Galifaniakis, un brètol infantil i sonat, un tocat de l'ala com no n'hi ha. Per conèixer-lo bé cal repassar la nissaga familiar del personatge i rastrejar els seus antecedents en la moderna comèdia cafre americana.

BLUTARSKY, L''ID' FREUDIÀ

Hi ha pocs símbols d'irreverència com Bluto, l'antiheroi fictici de Disbauxa a l'americana (1970), la mare de totes les comèdies universitàries. El director John Landis i l'actor John Belushi van concebre el personatge de John Blutarsky com una barreja entre Groucho Marx i el Monstre de les Galetes: Bluto és la personificació perfecte de l' id freudià, un ésser primari entregat als seus desitjos que viu en una festa contínua i que només sembla alarmar-se quan la cervesa s'acaba. Gairebé sense diàlegs i amb només mitja dotzena d'escenes, Belushi s'apodera de la funció en cada aparició. L'Alan de R3sacón és un descendent directe del Bluto; tant és així que a l'actor van oferir-li el paper de Belushi en un biopic que preparava Todd Philips, el director de la saga.

MELISSA MCCARTHY, REINA CAFRE

Els homes no tenen l'exclusiva de l'estupidesa. Si Galifaniakis és un dels reis de la comèdia més cafre, la reina és Melissa McCarthy, llançada a l'estrellat per La boda de la meva millor amiga . Els seus esbufecs mentre defecava entre vestits de noces és una de les imatges més inesborrables d'aquell film. A R3sacón , finalment, es creuen els destins de Galifaniakis i McCarthy i tot i que les escenes junts no són memorables, només d'imaginar els fills que podria tenir la parella ja és per petar-se de riure. O per plorar.

WILL FERRELL, BAULA PERDUDA

Fins a l'arribada de Zach Galifaniakis, Will Ferrell era el còmic més bandarra del panorama nord-americà. A Aquelles gresques universitàries interpreta un dels tres homes drets i fets que tornen a la universitat i creen una fraternitat per recuperar els millors dies de la seva joventut. ¿Un futur probable per a l'Alan domesticat del final de R3sacón? Disbauxa en estat pur -l'escena en què s'injecta un anestèsic d'animals és antològica-, Ferrell és la baula perduda entre Galifaniakis i Belushi.

LEBOWSKI I ELS SUPERFUMATS

Una figura clau de la comèdia americana moderna -amb subgènere propi- és el fumeta, un personatge entregat a la celebració del consum de drogues, l'evolució narcòtica del borratxo de la comèdia clàssica. Des dels pioners Cheech i Chong o la seva rèplica moderna, Harold i Kumar, fins a l'Ashton Kutchner de Col·lega, on és el meu cotxe? i el James Franco de Superfumats , formen un contingent de ximplets entranyables sense rival. En aquest regne de substàncies prohibides i humor perfumat de cànnabis sa majestat seria Jeff Lebowski, creat pels Coen a El gran Lebowski . Amb la mateixa barba poblada i idèntic gust pels viatges al·lucinògens, l'Alan és una mena de cosí germà de Lebowski, tot i que sense el seu carisma de detectiu privat i jugador de bitlles.

ALAN, AGENT DEL CAOS

Els seus ulls infantils no ens han d'enganyar. L'Alan és un agent del caos en tota regla que provoca -sovint amb tota la intenció- les situacions més catastròfiques i divertides de la saga Ressaca a Las Vegas . La tendència de l'Alan a encapritxar-se de qualsevol ésser viu -el pirat del Chow, un mico, una criatura abandonada, una girafa- i la necessitat d'afecte redimeixen la seva pulsió destructora i fan d'ell el personatge més impredictible de la saga i, per tant, el més divertit.