Cultura 01/11/2013

Anatomia de la primera cita

Canal+ estrena 'Dates', la sèrie que ha triomfat a l'estiu a la televisió britànica

Eulàlia Iglesias
2 min

Es calcula que al voltant d'una quarta part de les parelles actuals s'han conegut a través d'internet. A la xarxa proliferen els serveis per trobar parella, ja sigui per a una nit ocasional de sexe, ja sigui per compartir-hi tota una vida. Malgrat el clam estadístic, la ficció cinematogràfica i televisiva continua estancada en la clàssica fórmula de noi coneix noia (o qualsevol de les seves variants) en un espai físic. La sèrie britànica Dates , un dels èxits de la temporada d'estiu a la petita pantalla i no només al seu país d'origen, trenca amb aquesta inèrcia. De la mà de Bryan Elsley, el creador de la popular Skins , Dates se centra en les primeres trobades no virtuals de diverses parelles que s'han conegut a través d'un servei online . I treu tot el profit als conflictes, malentesos, incomoditats, sorpreses, emocions, dubtes i suspens que aquesta situació genera. Són temes universals en què s'hi pot reconèixer qualsevol espectador entre trenta i quaranta anys -aquest seria el target de la sèrie-, malgrat l'accent londinenc.

Què passa quan aquella persona amb qui he quedat no és com esperava? ¿I si sóc jo qui no li agrado? Què amaga rere aquest posat misteriós? ¿Cal continuar una cita que comença amb mal peu? ¿I si passa que ja ens coneixíem i no se'n recorda? ¿M'he de refiar d'algú massa sol·lícit? Aquestes i altres qüestions nodreixen els nou episodis de Dates , que se centren a l'inici en parelles diferents però van recuperant alguns dels personatges en els últims capítols. En cada entrega se'ns planteja una trobada diferent, però, a més, a mesura que avança la sèrie es treu profit dels protagonistes amb més suc dramàtic: el camioner bon jan del nord d'Anglaterra, el metge mundà i cínic, la dona necessitada d'amor amb cert vici compulsiu, l'exprostituta amb vocació de femme fatale , la noia lesbiana que no ho ha explicat a la seva família... Altres personatges apareixen de manera més puntual: el llunàtic religiós, l'escocès amb mal geni, el financer hipòcrita...

Una de les bondats de Dates és que aconsegueix presentar personatges reconeixibles sense quedar-se en l'arquetip superficial. El mèrit d'Elsley és l'esplèndid control de la dinàmica conversacional. Dates es construeix a partir de diàlegs entre els dos protagonistes: la relació entre ells s'enforteix, es tensa, s'escalfa o s'esvaeix a partir sobretot dels intercanvis orals. Elsley també dosifica amb precisió la informació sobre els personatges per mantenir l'interès al voltant d'on desembocarà cada cita.

Amb el segell de qualitat propi del Channel 4, un canal que en els últims mesos ens ha servit sèries imprescindibles com Utopia i Black mirror , Dates compta amb cares força identificables per als aficionats a la ficció britànica: Will Mellor (el visionari de Broadchurch ), Neil Maskell (el psicòpata d' Utopia ), Andrew Scott (el Moriarty de Sherlock ), Oona Chaplin (filla de Geraldine, The hour ) o el més cinematogràfic Ben Chaplin, sense parentiu amb Oona. I tampoc falta el talent rere la càmera: alguns episodis els firmen Charles Sturridge (realitzador de Retorn a Brideshead ) o John Maybury (director de L'amor és el diable ). Per als amants de la capital anglesa, Dates té un atractiu afegit: ofereix un retrat molt actual dels espais d'oci i les formes de relacionar-se de la nit londinenca.n

stats