CRÍTICA DE SÈRIE
EULÀLIA IGLESIAS

American crime

** De John Ridley per a ABC. A Movistar Series

‘American crime’ Zoom

Marco Tullio Giordana va titular el seu llibre i documental sobre el judici al voltant de l’assassinat de Pier Paolo Pasolini Un delicte italià. Denunciava com el procés havia propiciat un seguit de judicis paral·lels en l’opinió pública del seu país en què el que es qüestionava era la sexualitat i la ideologia de la víctima. La idea rere American crime és similar. El punt de partida d’aquesta sèrie creada pel guionista de 12 anys d’esclavitud és l’assalt que pateix un jove matrimoni a casa seva. Ell en resulta mort i ella greument ferida. La sèrie no mostra el crim, per tant no se sap del cert què va passar ni qui el va cometre. A partir d’aquí, American crime no està tan interessada a resoldre aquest misteri com a fer palesos els prejudicis racials i de classe que desencadena. En aquest sentit, és el revers de qualsevol procedimental: no vol solucionar un cas sinó posar en qüestió el funcionament de tot el sistema. Una proposta molt potent que no sembla ben resolta en els dos primers capítols. Ridley treballa amb personatges massa arquetípics (l’immigrant bo, la dona de mitjana edat racista...) i sobrecarrega les tintes dramàtiques. Per ara, s’assembla massa al cinema d’Alejandro González Iñárritu i massa poc a ficcions referencials com The wire.