CRÍTICA DE CINEMA
Cultura 30/05/2014

Al filo del mañana

**** Direcció: Doug Liman Guió: C. McQuarrie, J. Butterworth i J.H. Butterworth. 113 minuts. EUA (2014). Amb Tom Cruise i Emily Blunt Per als fans de la ciència-ficció i dels trencaclosques del cinema de viatges en el temps

Xavi Serra
2 min

La predeterminació del destí és una qüestió que, al llarg de la història, ha preocupat tant teòlegs com científics i novel·listes. ¿Ens enganyem pensant que la vida és a les nostres mans? ¿La biografia està condicionada per factors genètics o fins i tot místics? El cinema de viatges en el temps ofereix un escenari ideal per explorar aquestes preguntes. Le jetée (o el seu remake 12 monos ) formulava el destí del seu protagonista com un malson condemnat a repetir-se. I Peggy Sue es va casar revelava l’home (o en aquest cas la dona) com un animal que torna a ensopegar amb la mateixa pedra tot i tenir una segona oportunitat per esquivar-la. El protagonista d’Al filo del mañana, tanmateix, té tantes oportunitats per esquivar la pedra com vulgui: és un oficial degradat a soldat (Tom Cruise) enmig d’una invasió alienígena que, en el seu primer dia de combat contra els àliens, aconsegueix accidentalment el poder de dominar el temps i fer un reset cada vegada que mor. Sempre desperta en el mateix punt, conservant la memòria i aprofitant els coneixements per millorar l’execució com si estigués jugant un videojoc que permet reiniciar la partida; si fa no fa com el Bill Murray d’ Atrapat en el temps. I com el film de Harold Ramis, Al filo del mañana esprem les possibilitats d’aquesta premissa per dibuixar una aventura vibrant que Doug Liman posa en escena amb visceralitat i un ritme vertiginós. La cinta fusiona amb enginy -com la recent Snowpiercer - el llenguatge del cinema d’acció i el del videojoc, i crea un híbrid meravellós que només perd interès quan els poders del protagonista desapareixen. Al filo del mañana es deixa portar per la plantilla dels films d’acció de Tom Cruise.

stats